Jag fick ovanstående resultat genom ett enkelt test.
Förutsättningar: 2-våningsvilla 140 m2 nittiontalet, två vuxna hemma hela dagen.
Bergvärmepump med egen mätare, radiatorer. Ingen eltillskott.
Period 1 i början av april (6 dygn): VP går normalt med samma inställning dag som natt, drar 12.3 kWh/dag, medelvärde av dygnsmedelvärden uteluft: 8.8C.
Period 2 mot slutet av april (8 dygn): VP går bara mellan 08:30 och 21:00, kompressor avstängs nattetid, drar 10.5 kWh/dag, medelvärde av dygnsmedelvärden uteluft: 7.4C.
Trots något lägre utetemperatur (enligt SMHI) i period 2 drar VP mindre per dygn. Så besparingen på elförbrukningen mätt i kWh är minst 15%.
Någon dag gick jag upp tidigare på morgonen och det fanns fortfarande gott om varmt vatten ifall man vill duscha.
Detta bekräftar det som varje fysiker eller ingenjör lätt inser: nattavsänkning spar el. Myten att återuppvärmningen av vattenbehållare/huset skulle äta upp besparingen under natten är naturligtvis helt fel.
Jag har inget timsprisavtal så min el är lika dyr dag som natt.
Jag har lagt starttiden 08:30 för då vet jag att solcellerna ger 3 kW eller mer och kan då mata VP och jag slipper köpa el för VP. Så mina besparingar i pengar är ännu högre än 15%, kanske 25-30%, helt utan komfortminskning.

Redigerat:
  • Gilla
Malainor och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.