Hej. Fick installerat 10kWh pixii- batteri installerat i oktober och driftsatt nästan en månad senare. Jag bor i elområde 3 om det spelar roll.
Har Greenely som elleverantör och styrning av batteriet då jag tänkt att nätbalansering skulle vara en hyfsad affär. Det tog dock lång tid att bli inkopplad till balanseringen då de som tidigare installerade låg före i kön för att bli godkända(en viss mängd batterikapacitet ska godkännas hos viss instans). När det då väl kom igång efter att jag ifrågasatt informationen och annat som var lovat.
Men ersättningen har varit obefintlig. Cirka 2-5kr per dag. Jag såg något inlägg som sa att det var sämre ersättning mot slutet av förra året, men det här känns löjligt. Jag vet inte vilket år jag kommer att få utbetalt något då man ska upp i rätt stor summa innan det sker.
Hur ser det ut för andra med Greenely??
Och ni som har andra elleverantörer?!
Har Greenely som elleverantör och styrning av batteriet då jag tänkt att nätbalansering skulle vara en hyfsad affär. Det tog dock lång tid att bli inkopplad till balanseringen då de som tidigare installerade låg före i kön för att bli godkända(en viss mängd batterikapacitet ska godkännas hos viss instans). När det då väl kom igång efter att jag ifrågasatt informationen och annat som var lovat.
Men ersättningen har varit obefintlig. Cirka 2-5kr per dag. Jag såg något inlägg som sa att det var sämre ersättning mot slutet av förra året, men det här känns löjligt. Jag vet inte vilket år jag kommer att få utbetalt något då man ska upp i rätt stor summa innan det sker.
De summor som var tidigare år och som jag kan tänka mig fanns i marknadsföringen när du köpte kan de helt glömma. Det har byggts och byggs mycket batterilager, så den brist som medförde höga ersättningar finns inte och kommer inte att finnas. Det har alla något så när insatta vetat om hela tiden.
Jo hade väl en känsla av att den kunde sjunka beroende på utbyggnaden av kapaciteten, men att det skulle bli en sådan skillnad tycker jag var svårt att förutse.D Daniel 109 skrev:
Men jag avvaktar och får se om jag använder batteriet till att jämna ut elkostnaden dag o natt med hjälp av mina solpaneler. Men det är dåligt med sol hos mig än så länge.
Jag är inte överraskad.
Jag hade en säljare som ringde till mig och sa uppemot 5000 i månaden. Tjoflöjt sa jag.
Han skickade iaf ett mail med info som jag inte har läst.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur ett batteri på 10 KW kan skapa något värde för mig när det kostar ca 150K att installera…
Han skickade iaf ett mail med info som jag inte har läst.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur ett batteri på 10 KW kan skapa något värde för mig när det kostar ca 150K att installera…
Ja det skapade ett monetärt värde i början på batteri-trenden. Men inte nu. Är glad att jag förutspådde att det skulle bli precis så här när större aktörer byggde riktigt stora batteriparker.Dr Benz skrev:
Nu får man ju istället använda batteriet för att kapa effekttoppar och flytta förbrukning till lågkostnadstider, men det är ju inte alla system som är byggda för det.
Ok. Visste knappt att detta fanns, med ersättningen då. Hur länge har man fått den?MathiasS skrev:
Ja det skapade ett monetärt värde i början på batteri-trenden. Men inte nu. Är glad att jag förutspådde att det skulle bli precis så här när större aktörer byggde riktigt stora batteriparker.
Nu får man ju istället använda batteriet för att kapa effekttoppar och flytta förbrukning till lågkostnadstider, men det är ju inte alla system som är byggda för det.
Storleken på batteriet räcker ju inte långt…
Finns det ingen rimlighet i vad som säljs.
Är det kanske 1-2 år sedan man började med balanstjänster?Dr Benz skrev:
Storleken räcker långt för att kapa toppar när det är dyrt.
Finns det ingen rimlighet i vad som säljs - jo, men marknadspriset har ändrats för dessa rena balanstjänster så och säljarna verkar inte riktigt ha hunnit med, det har gått rätt snabbt. Nu är vi tillbaka till hur det var när man började med batterier - flytta egen konsumtion till batteriet när nätet är dyrt, ladda batteriet när det är billigt.
Det köper jag men efter några timmar är det slut. För att spara några kronor per gång. När det kostar uppskattningsvis 100-150.000:- att installera.MathiasS skrev:
Är det kanske 1-2 år sedan man började med balanstjänster?
Storleken räcker långt för att kapa toppar när det är dyrt.
Finns det ingen rimlighet i vad som säljs - jo, men marknadspriset har ändrats för dessa rena balanstjänster så och säljarna verkar inte riktigt ha hunnit med, det har gått rätt snabbt. Nu är vi tillbaka till hur det var när man började med batterier - flytta egen konsumtion till batteriet när nätet är dyrt, ladda batteriet när det är billigt.
Jag är tveksam. Då borde solceller generera mer kick back.
Du ska vara tveksam. Det är en långtifrån självklar investering.Dr Benz skrev:
Lite mer än några kronor kan du nog räkna hem om du både kan bli av med effekttoppar och köra på rörligt timpris och undvika att köpa dyr el mha batteriet. Solceller kan ju vara ett bra sätt att tanka batteriet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag hade ut en "ärlig" säljare av batterier våren 2024. När jag frågade om ersättningsnivån så sa han inget, han tog fram sin mobil och knappade in sidan från sin leverantör som visade en snittersättning från de senaste 5 åren. Jag fick läsa själv från hans mobil(ersättningen var hög).
I efterhand så förstår jag att han själv inte ville säga något muntligt.Han visste redan att ersättningen hade krashat och ville inte att jag i efterhand skulle anklaga honom för att ha lovat något. Vi köpte inga batterier tack o lov.
I efterhand så förstår jag att han själv inte ville säga något muntligt.Han visste redan att ersättningen hade krashat och ville inte att jag i efterhand skulle anklaga honom för att ha lovat något. Vi köpte inga batterier tack o lov.
Absolut men lite överdrift neråt kontra glädjekalkylerna som brukar vara.MathiasS skrev:
Det är bara att beklaga för TS som antagligen inte kan hämta hem det som förväntats..
Hej obtekO obtek skrev:Hej. Fick installerat 10kWh pixii- batteri installerat i oktober och driftsatt nästan en månad senare. Jag bor i elområde 3 om det spelar roll.
Det är beklagligt att elanvändare, som på olika sätt försöker satsa på lösningar som antingen skall sänka kostnader eller skapa intäkter på elområdet, upptäcker att det inte blev som de hoppades.
När många satsar på samma teknik och lösningar uppstår ofta en mättnad på marknaden, jag brukar kalla detta för mängdläran.
De må handla om solceller på villatak, om elbilar och dess laddning, om batterier och systemtjänster eller något annat.
Samtidigt som många till exempel förstår att inte alla satsa på att bli pizzabagare i ett villaområde så verkar det många gånger svårt att undvika att det blir ”överetablering på elnätet”.
De första som till exempel satsade på solceller på villataken har ganska goda förutsättningar att idag kunna redovisa att satsningen skapat intäkter/besparing i nivå med den ekonomiska satsningen.
Men eftersom omständigheterna gällande till exempel elpris inte är statiska, utan att det snarare handlar om ett ”rörligt mål”, så kan inte alla som vill genomföra samma satsningar, lyckas på samma sätt.
Detsamma gäller ”andra satsningar” som vi som elanvändare gör. Att lönsamheten för nätbalansering minskar eller att effektavgifterna kommer att påverka elbilsladdning följer samma mönster, det bör inte komma som en överraskning att ”mängdläran” kommer in även där.
Redigerat:
De första som satsade på solceller gjorde nog ingen vidare affär, priset på solceller har rasat
Samma var det med tidig vindkraft. Den hade en LCoE kostnad närmare 1kr/kWh.
mina solceller börjar närma sig återbetalning. Men börsportföljen har ju mer än dubblats i värde på samma tid.
Att vara tidig är inte så säkert att det blir bra. Tekniken måste vara tillräckligt mogen och produktionen uppskalad nog för att vara effektiv.
Men jag håller med om att batterimarknaden snabbt går mot överetablering.
Såg att eon redovisar uppemot 9GW batterilager på ingång (förmodligen bara en bråkdel som kommer till investering) samtidigt som behovet av effekt för balansering av nätet inte ens är i närheten av 1/10 del bara EONs kommande batterier. Börjar man då titta på vattenfall, ellevio och andra leverantörers batterilager så inser man ju att batterimarknaden supersnabbt går mot en massiv överetablering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma var det med tidig vindkraft. Den hade en LCoE kostnad närmare 1kr/kWh.
mina solceller börjar närma sig återbetalning. Men börsportföljen har ju mer än dubblats i värde på samma tid.
Att vara tidig är inte så säkert att det blir bra. Tekniken måste vara tillräckligt mogen och produktionen uppskalad nog för att vara effektiv.
Men jag håller med om att batterimarknaden snabbt går mot överetablering.
Såg att eon redovisar uppemot 9GW batterilager på ingång (förmodligen bara en bråkdel som kommer till investering) samtidigt som behovet av effekt för balansering av nätet inte ens är i närheten av 1/10 del bara EONs kommande batterier. Börjar man då titta på vattenfall, ellevio och andra leverantörers batterilager så inser man ju att batterimarknaden supersnabbt går mot en massiv överetablering.
De etableras ju för att hantera efterfrågevariationer. Då måste de vara klart större än vad stödtjänster behöver. Vilket naturligtvis betyder att stödtjänster inte kommer att vara mer lönsamt än att styra på prisvariationer. Men att de här etableringarna planerades har ju varit känt länge. Så det bör inte vara en överraskning.