hempularen skrev:
Låter väldigt märkligt. Hoppas det kommer ut en utredning om orsaken.

Edit: Den utredningen var snabb.

Men OM kabeln till fläkten vore korrekt dragen, så borde väl inte detta kunnat hända?
Om dte var ett VP rör så borde väl trådarna ha flyttat på sig när skruven trängde in, och är det en kabel, ex. EKK så borde den väl antingen gått synligt eller varit skyddad?

Det kan ju vara så att fläkten va termostat styrd, eller likn.

Fk i rör + Skruv, då brukar säkringen gå. säkert 5 kablar i röret.

Men ska se om jag inte kan försöka nå hyresvärden...

Nu är det ju inte vanlig gipsskruv heller utan rätt maffiga karmskruvar för säkerhetsdörrar. Med fyra trådar (3L+J) och 6mm skruv så blir det nog rätt trångt i röret.

Det borde krävas av t.ex. dörrinstallatörer att dom kollar med kabeldetektor innan något skruvas upp. Samt att man mäter ifall metalldelar är strömförande innan man får lämna uppdraget.

Känns väl inte helt realistiskt, snickaren skulle ju behöva spänningsprovare integrerad i hammaren. Varje spik och skruv man kör in i en vägg eller var som helst kan ju med lite otur blir strömförande.

Dessutom skapligt stor chans att tråden man punkterar inte är spänningssatt just då, så skruven blir farlig först 1 vecka senare.

Just den här olyckan skulle enkelt kunnat undvikas med en jordfelsbrytare.

• Gilla
Lane
  • Laddar…
Man kan söka av med kabeldetektor som tar 2 minuter ifall kan sin sak. Samt mäta när det är uppsatt, vilket tar 1 min. Instämmer om JFB.

Att man skulle behöva kolla varenda skruv separat verkar taget ur luften.

Vad jag förstog så va det en fläkt installation som gjorde så att den vart strömförande.

Fläktar mm i hyresfastigheter har aldrig JFB. (oftast inte)

Kabeldetektor? Har du någon kabeldetektor som fungerar 10 cm in i en armerad betong vägg, skicka en länk i såfall.

Utgick från att det var trä runtom. Men ändå så bör man kunna mäta mha multimeter ifall den är strömförande.

Inte på en bruten fas, nej.
Pansarrör i betong är kul. Man hittar dem aldrig.

Det här är ett bra exempel varför _alla_ ledande föremål ska potentialutjämnas.

Gärna i kombination med jordfelsbrytare. Det finns 300mA tidsfördröjd för de delar av installationen som inte vanliga 30mA är lämpliga för.

Än så länge så är det väl bara "ledande föremål som kan anta farlig potential i våtrum" som måste potentialutjämnas?
Det skulle nog bli lite protester om man skulle behöva klamra en jordledare till dörren när man byter dörrkarmen från trä till stål.
En 300mA jordfelsbrytare hade inte hjälpt i detta fall, 300mA räcker för att döda en människa.

Mikael_L
petersv skrev:
Det här är ett bra exempel varför _alla_ ledande föremål ska potentialutjämnas.

Gärna i kombination med jordfelsbrytare. Det finns 300mA tidsfördröjd för de delar av installationen som inte vanliga 30mA är lämpliga för.
Ähh, löjligt.
Detta är bara ytterligare ett utslag av den oändliga trygghetsbubbla vi strävar att leva i.

Sluta och sila mygg och svälja kameler.
Bygg om varenda bil i sverige så den går max 10 km/h, så sparar vi 500 liv/år istället.
Ahhh, ja visst ja. Samhället skulle inte fungera då ...

Men om vi säger så här då:

Bygg in alla svenska järnvägar och tunnelbanor i tunnlar, eller sätt upp markspejande radar eller nåt annat, som som stoppar tågen då en människa befinner sig på spårområdet.

Dyrt, javisst, jättedyrt t.o.m

Men det ger fler sparade människoliv/krona än att potentialutjämna varenda liten skitsak i husen.
Investeringen sparar 50 liv/år jämfört en nästan död var 10:e år.

Till sist ..., jag har ingen aning om vem jag riktar inlägget till, men knappast nån som läser här. :o Så ursäkta att jag tog lite av din tid.

Och inte skulle det spara 50 liv kanske en par.

Dom som har bestämt sig för att begå självmord blir inte friska bara för att man gömmer undan spåren, dom hittar på en annan metod istället.

Med potentialutjämnade utsatta delar räcker en 300mA jordfelsbrytare alldeles utmärkt. Felströmmen kommer då att gå genom potentialutjämningsledaren.

Med potentialutjämnade deler så löser troligen också säkringen, men problemet var ju nu att dörrkarmar inte pusjordas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.