6 071 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Nästan död, olycka
Sida 1 av 3
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1575732/det-ar-olyckligt
Ja, ha. så va det...
Missade fortsättningen...
Ja, ha. så va det...
Missade fortsättningen...
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Låter väldigt märkligt. Hoppas det kommer ut en utredning om orsaken.
Edit: Den utredningen var snabb.
Men OM kabeln till fläkten vore korrekt dragen, så borde väl inte detta kunnat hända?
Om dte var ett VP rör så borde väl trådarna ha flyttat på sig när skruven trängde in, och är det en kabel, ex. EKK så borde den väl antingen gått synligt eller varit skyddad?
Men OM kabeln till fläkten vore korrekt dragen, så borde väl inte detta kunnat hända?
Om dte var ett VP rör så borde väl trådarna ha flyttat på sig när skruven trängde in, och är det en kabel, ex. EKK så borde den väl antingen gått synligt eller varit skyddad?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Jahapp, ståldörr. Därför ska det vara JFB på HELA anläggningen inte bara på uttagen.
Protte
Protte
Redigerat:
Det är antagligen EKK i rör. Detta har jag hört om förr, att metalldörrar blivit strömförande. De som monterar 100 säkerhetsdörrar på ackord är inte direkt försiktiga av sig var dom skruvar!hempularen skrev:Låter väldigt märkligt. Hoppas det kommer ut en utredning om orsaken.
Jag lagade en gång då de hade skruvat in i en ekkx så ringklockan slutat funka... mindre allvarligt de dock
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
"Säkerhetsdörren installerades för ett halvår sedan och dörren har varit strömförande sedan dess.
Inget allvarligt hade hänt förrän Basse i söndags kväll tog i både trappräcke och dörrhandtaget samtidigt."
Men borde ingen ha märkt det på ett halvår? Det borde väl ha kittlat lite grann när de tog i handtaget eller?
//Patrik
Inget allvarligt hade hänt förrän Basse i söndags kväll tog i både trappräcke och dörrhandtaget samtidigt."
Men borde ingen ha märkt det på ett halvår? Det borde väl ha kittlat lite grann när de tog i handtaget eller?
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Inte nödvändigtvis. Tag på dig träskorna och pröva själv...Patrik_Hed skrev:
Appropå potentialfrihet så såg jag just på Discovery ett inslag om ett gäng linjearbetare i USA som arbetade under spänning på en 400kV (el dyl) mha helikopter... Bara att potentialutjämna lite försiktigt med ett metallspö innan man bytte separationsstag och hängde dit vikter; genom att klättra av helikoptern och krypa längs linorna.
jag har faktiskt, av misstag, tvinnat ihop 2 strömförande trådar och skruvat på en torix-hatt ovetandes om att det egentligen var ström i en av trådarna:eek:lars_stefan_axelsson skrev:Inte nödvändigtvis. Tag på dig träskorna och pröva själv...Nej, gör inte det, inte ens jag har gjort det, feg som jag är, men jag har tittat på när min pappa (fd elektriker) demonstrerat metoden. Jag växte själv upp i ett hus med strömförande frysbox (på betonggolv) och vi barn (som ofta satt på den) märkte inget; vi behövde ju ta sats för att hoppa upp på den. Mamma klagade dock några gånger innan pappa tog fram mätaren och mätte 220V mellan frysen och en närliggande radiator. Huset naturligtvis byggt av en behörig (AB) elektriker anställd på stadens elverk...
Appropå potentialfrihet så såg jag just på Discovery ett inslag om ett gäng linjearbetare i USA som arbetade under spänning på en 400kV (el dyl) mha helikopter... Bara att potentialutjämna lite försiktigt med ett metallspö innan man bytte separationsstag och hängde dit vikter; genom att klättra av helikoptern och krypa längs linorna.Känns som ett arbete med små marginaler... (Görs något liknande någonsin i Sverige?)
jag hade strumpor på trägolv, det kändes absolut inget, dock hade jag ena knät lutat mot den jordade elradiatorn, som tur var så isolerade väl färgen på radiatorn och mina byxor tillräckligt..
anledningen till att strömmen var på var att jag jobbade med flera grupper på samma gång, och hade kopplat färdigt på den förra varpå jag slog till den, trodde jag, men i själva verket slog jag till den jag precis skulle göra färdigt. det var många år sen så nu har man lärt sig ett och annat.. jag hade dock JFB som tur var.
samma när jag lindade in en skarvsladd och stod på blött gräs med blöta skor och blöta handskar, och det var en skada i sladden så jag fick en sjuhelvetes kyss och föll till marken, sen dess drar jag alltid ur sladden ur uttaget innan jag lindar in den..
ang. linjearbetarna så tror jag det görs likadant här, har för mig att jag sett det tom.
här är en video på amerikanska linjearbetare på en 500kV ledning:
http://www.youtube.com/watch?v=NeBFJ4SjT8Y
Det är i grunden likadant i Sverige. Man har en korg med krokar på som en helikopter lyfter upp sen hänger man korgen på kraftledningen. Hela korgen blir då strömförande men eftersom man inte är jordad så är det helt ofarligt (frånsett magnetfältet).lars_stefan_axelsson skrev:Appropå potentialfrihet så såg jag just på Discovery ett inslag om ett gäng linjearbetare i USA som arbetade under spänning på en 400kV (el dyl) mha helikopter... Bara att potentialutjämna lite försiktigt med ett metallspö innan man bytte separationsstag och hängde dit vikter; genom att klättra av helikoptern och krypa längs linorna.Känns som ett arbete med små marginaler... (Görs något liknande någonsin i Sverige?)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Där ser man, korg verkar dock smartare än det inslag jag såg, där satt de helt enkelt på en plattform på helikoptern mens den hovrade. Ja, även om man är potentialfri så skulle jag väl inte kalla det "ofarligt"...Stener skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, arbetssättet var identiskt (de jag såg åkte en mindre helikopter). Jag hittade dock ingen snutt på youtube, jag böjer mig för din överlägsna sökskicklighet.electrocuted skrev:
har sett den filmen innan, och jag tycker att den är riktigt skickligt filmad! och hans berättar-röst är rätt inlevelserik.lars_stefan_axelsson skrev: