Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det går nog att hitta den också...tank77 skrev:
En pensionerad rumän, polack, balt eller liknande som är här en kortare tid och varken skattar eller momsar, bor i tält och inte har egna verktyg och maskiner etc...
MEN... Seriöst.... :blushing:
jag skiter i vad folk härinne säger nu för en NORMAL debitering av en Svensk hantverkare som kan sin sak ligger på i snitt 500:- inkl. moms per timme och med rotavdrag blir det då 250:- !
Sen kan detta skilja något beroende på vart i landet vi befinner oss och ifall hantverkaren i fråga är så duktig och väl anlitad så att han känner det finns utrymme att ta mer betalt...
MEN... nu snackar vi ett snitt !
Aningens högt, ligger väl ofta kring 500:- / timme.Micofido skrev:
Men det beror ju lite på, har han t.ex. kompetens att fixa VVS eller något annat så du slipper en hantverkare till går det nog på ett ut.
Timpenning är lite svårt att jämföra också. tar han 700 men på fakturan dyker inte något annat alls upp än antalet timmar x700 så är det inte billigt, men inte något totalt lurendrejeri heller.
Tar den rackarn först sin timpenning och sen en massa reseersätningar och andra påslag börjar det ju kännas rätt salt.
Jag fick en grävmaskin (med sin 3-miljoners-investering som ska betalas med timpenningen) för 700:-/tim. Och inte en endaste extrapost på fakturan såsom reseersättningar och sånt. Fast han inte ens kunde jobba heldagar på vårt projekt.
Micofido skrev:
Är det inte lite nervöst att han en snickare som jobbar åt dig och inte ha den blekaste aning om vad han tar i timmen?Micofido skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Kanske är ett fastprisjobb, men att ändringen kommer debiteras löpande.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Säkert så men nog skriver man väl hur mycket man debiterar löpande för extraarbeten på offerten än om man lämnar fast pris.hempularen skrev:
Eller är det bara jag som är ute och cyklar med mina offerter...
MEN... framförallt kommunicerar jag med mina kunder och kunderna med mig...
Detta förenklar ju allting ganska avsevärt...
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Tror iofs att det förekommer lite väl ofta att fastprisofferter saknar klausul om vad extrajobb skall kosta, och att dessa sedan blir till en avsevärt högre timpenning än vad som kan anses normalt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden