Som rubriken lyder, hur mycket måste ett kopparrör hettas upp för att bli mjukt och behöva stödhylsa?

jag återanvänder rör som varit mjuklödda och funderar på om jag då måste ha stödhylsa till klämkopplingar?

Vad gäller för presskopplingar, måste även dessa ha stödhylsa om röret är mjukt?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Använd stödhylsa för säkerhets skull om rören varit glödgade.
Ett enkelt, men dumt, sätt att kolla är att prova att pressa ihop änden FÖRSIKTIGT med en polygrip. Kan bli problem att "runda till" rören om man klämt på dem.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja jag pratade just med en röris och slutsatsen var att om röret bara varit värmt för mjuklödning så blir det normalt inte tillräckligt varmt för att bli mjukt.

jag ska även testa på en rördel som varit värmd och se hur den beter sig när man drar åt en klämkoppling.

Jag har återanvänt en massa hårdlödda rör där hemma utan stödhylsor. Därmed inte sagt att det är en bra idé men än så länge håller det tätt.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag pratade just med en röris och slutsatsen var att om röret bara varit värmt för mjuklödning så blir det normalt inte tillräckligt varmt för att bli mjukt.

jag ska även testa på en rördel som varit värmd och se hur den beter sig när man drar åt en klämkoppling.
Det jag sätt på mjuka kopparrör är att det blir en markant "midja" där klämringen drar åt.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
L lat skrev:
Det jag sätt på mjuka kopparrör är att det blir en markant "midja" där klämringen drar åt.
Ja precis, det är vad jag förväntar mig att se om röret blivit mjukt.

Mitt problem är att jag sågat ner allt gammalt och återanvänt alla rör och var de lödda ändarna befinner sig nu har jag ingen aning om. Hade jag tänkt på detta från början kunde jag ju ha kapat bort en decimeter extra så hade problemet varit ur världen, men som rör-amatör bommade jag det.

bäst är väl att altid använda hylsor? Kostar inte många kronor extra

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
K
Fast man ska väl inte använda stödhylsor på hårda rör av den anledningen att det kan bli för stora påfrestningar på kopplingen när man drar åt?

Jag hade nog köpt lite prisol, ett kromat 10/12mm och känt lite på hur mjukt som är mjukt mellan rören och helt enkelt baserat hylsans vara eller icke vara efter det.

Nej, det kan inte skada någon koppling att ha stödhylsa. Är man osäker så sätter man stödhylsa.

När jag mjuklött nära där det sedan ska sitta ex.vis klämringskoppling så sätter jag alltid en stödhylsa för säkerhets skull, även om det precis som det svar TS sannolikt inte bhövs.

Att gissa sig fram till hur ett mjukt rör är låter faktiskt som en rätt dålig idé.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min förståelse är att det aldrig är fel att använda en stödhylsa, även om röret fortfarande råkar vara hårt.

@KjellTimell jag tänkte mig ett praktiskt test istället. Jag har kilovis med rör med lödda kopplingar och klämringar över, så jag ska helt enkelt ta ett rör som är mjuklött och sedan dra fast en koppling och se vad dom händer. Får jag en tydlig deformering är det nog läge för en stödhylsa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Fel tråd...

Redigerat:
R Riverground skrev:
Fel tråd...
japp! :)

Testade med en klämkoppling.

Gammalt rör, lödningen är 20 år gammal. Här har det ju värmts lite extra eftersom det är en muff…
Kopparledning med gammal lödning och nymonterad klämkoppling, utan synlig deformering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tog bort kulventilen som satt 20cm bort. Ingen deformering.

Kopparrör med nyinstallerad klämkoppling monterad nära en gammal lödning.
Skapa konto

Kapade röret och monterade kulventilen med ny klämring 1,5 cm från lödstället.

Närbild av ett kopparrör med en nyinstallerad klämkoppling och en kulventil, verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Drog hårt som fan. Hårdare än jag skulle göra normalt med denna koppling.

tog bort kopplingen för inspektion. Inte heller här kan jag se någon deformering av röret.

Kopparrör med klämkoppling monterad nära en lödställe, inga synliga deformationer.
Skapa konto

Varken klämring, mutter eller ventil är av samma fabrikat, mena det spelar nog ingen roll här….

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Testade lite med polygrip också, det var ingen märkbar skillnad på hur mjukt röret var i värmda eller kalla änden.

Är det mjuklödning finns ingen anledning att oroa sig över att de blivit mjuka oberoende hur nära man sätter klämringskopplingen. Vid hårdlödning om det är gjort av någon som vet hur är det ok 2-3 dm bort också med säkerhetsmarginalen påslagen.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.