Jag köpte en bil med olika bredd på däck/fälgar fram o bak, men bilen är snudd snudd på okörbar med den här konfigurationen. Original ska det naturligtvis vara samma dimension runt om, men nu är det inte så.
Sommarhjulen ser ut såhär:
Fram: 235 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 275 på 9,5" fälg, ET 40.
Vinterhjulen fungerar mycket bättre. Där har jag samma däckbredd runt om, så spårvidden faktiskt blir lite smalare (?) i bak, trots bredare fälgar:
Fram: 245 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 245 på 10" fälg, ET 40.
Jag funderar på exakt vad det är som gör att bilen är spårkänslig och ormar sig hela tiden, om det går att rätta till med spacers för att få ut framhjulen några millimeter.
Eller är det alltid dåligt när man har olika bredd på sulorna?
Eller blir det så när ytterkanten på däcken inte lirar?
Eller är det innerkanterna som borde vara linjerade?
Eller är det centrum på däcken som borde varit centrerade?
Sommarhjulen ser ut såhär:
Fram: 235 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 275 på 9,5" fälg, ET 40.
Vinterhjulen fungerar mycket bättre. Där har jag samma däckbredd runt om, så spårvidden faktiskt blir lite smalare (?) i bak, trots bredare fälgar:
Fram: 245 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 245 på 10" fälg, ET 40.
Jag funderar på exakt vad det är som gör att bilen är spårkänslig och ormar sig hela tiden, om det går att rätta till med spacers för att få ut framhjulen några millimeter.
Eller är det alltid dåligt när man har olika bredd på sulorna?
Eller blir det så när ytterkanten på däcken inte lirar?
Eller är det innerkanterna som borde vara linjerade?
Eller är det centrum på däcken som borde varit centrerade?
Kolla vad original ska vara?
Jag har olika på mina bilar (inte helt ovanligt särskilt på lite motor starkare bakhjulsdrivna bilar) och jag känner defintivt inte av det.
Jag har olika på mina bilar (inte helt ovanligt särskilt på lite motor starkare bakhjulsdrivna bilar) och jag känner defintivt inte av det.
Ta en titt nedan. Länken går till en BMW som kan fås med ett antal olika konfigurationer. Du hittar säkert din bilmodell också och kan kolla vad det BORDE varit. Just ET kan ju göra att hjulen kommer för långt in eller ut. Fel dim på däck kan göra att rullomkretsen blir olika stor fram/bak och det kan ställa till det både för antispinn-system och framförallt fyrhjulsdrift som väl inte mår så bra om ena hjulparet konstant snurrar fortare än det andra.Strip skrev:
Jag köpte en bil med olika bredd på däck/fälgar fram o bak, men bilen är snudd snudd på okörbar med den här konfigurationen. Original ska det naturligtvis vara samma dimension runt om, men nu är det inte så.
Sommarhjulen ser ut såhär:
Fram: 235 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 275 på 9,5" fälg, ET 40.
Vinterhjulen fungerar mycket bättre. Där har jag samma däckbredd runt om, så spårvidden faktiskt blir lite smalare (?) i bak, trots bredare fälgar:
Fram: 245 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 245 på 10" fälg, ET 40.
Jag funderar på exakt vad det är som gör att bilen är spårkänslig och ormar sig hela tiden, om det går att rätta till med spacers för att få ut framhjulen några millimeter.
Eller är det alltid dåligt när man har olika bredd på sulorna?
Eller blir det så när ytterkanten på däcken inte lirar?
Eller är det innerkanterna som borde vara linjerade?
Eller är det centrum på däcken som borde varit centrerade?
Hur som, kolla så att ET, fälg och bredder stämmer och att hjulomkrets är samma fram/bak. Stämmer allt kan du felsöka vidare
https://www.wheel-size.com/size/bmw/x5/f15-2013-2018/eudm/#trim-iii-f15-2013-2018-xdrive40d--308
Det finns ju så många om och men och kanske i en sån här fråga..
ET är ju ett mått från centrum i fälgen till anliggningsytan där fälgen ligger emot navet
Se bilden med svart bakgrund
Sen har vi problemet att om ET förändras för mycket från vad bilen ska ha original så förändras en massa i hur bilens fjädring fungerar. vridpunkten ska ju vara nära centrum på däcket om inte så blir det ju som en lådbil hjulet flyttas frammåt och bakåt när man styr vilket inte är positivt.. se bild med vit bakgrund.
Sen när bilar fjädrar och styr samtidigt så har mer geometri betydelse för om bilen går att köra eller beter sig illa
Det är altså viktigt för att inte förstöra bilens vägegenskaper som tillverkaren lagt åtskilliga timmar och simuleringar på att Et måttet är så nära original som möjligt . man påfrestar även hjullager med mera om man kör med felaktigt Et
Att vinterhjulen med samma Et fungerar bättre kan ju även bero på att många vinterdäck har en mer vinglig vobblig stomme och är inte lika riktningsstabila som sommardäck vilket ju kan vara det du upplever som positivt och att bilen går bättre med vinterhjulen, Samma orsak kan ju även dölja en felaktig hjulinställning
Ta reda på vilket ET mått din bil skall ha och skaffa fälgar som är orginal Et mått ibland kan man låna och prova av nån kompis för att se om hjulen är problemet eller om bilen är problemet med felaktig hjulinställning eller nåt som är trasigt slitet , glappa bussningar eller leder osv
ET är ju ett mått från centrum i fälgen till anliggningsytan där fälgen ligger emot navet
Se bilden med svart bakgrund
Sen har vi problemet att om ET förändras för mycket från vad bilen ska ha original så förändras en massa i hur bilens fjädring fungerar. vridpunkten ska ju vara nära centrum på däcket om inte så blir det ju som en lådbil hjulet flyttas frammåt och bakåt när man styr vilket inte är positivt.. se bild med vit bakgrund.
Sen när bilar fjädrar och styr samtidigt så har mer geometri betydelse för om bilen går att köra eller beter sig illa
Det är altså viktigt för att inte förstöra bilens vägegenskaper som tillverkaren lagt åtskilliga timmar och simuleringar på att Et måttet är så nära original som möjligt . man påfrestar även hjullager med mera om man kör med felaktigt Et
Att vinterhjulen med samma Et fungerar bättre kan ju även bero på att många vinterdäck har en mer vinglig vobblig stomme och är inte lika riktningsstabila som sommardäck vilket ju kan vara det du upplever som positivt och att bilen går bättre med vinterhjulen, Samma orsak kan ju även dölja en felaktig hjulinställning
Ta reda på vilket ET mått din bil skall ha och skaffa fälgar som är orginal Et mått ibland kan man låna och prova av nån kompis för att se om hjulen är problemet eller om bilen är problemet med felaktig hjulinställning eller nåt som är trasigt slitet , glappa bussningar eller leder osv
Jag tror inte att dina problem beror på fel ET mått. Nu var det inga extrema sommarhjul heller. Men breda lågprofil däck gör att bilen blir mycket mer spårkänslig. Vad är det för profil på sommar respektive vinterhjul?
Är många parametrar som kan påverka. Du har fått flera förslag och nämner flera själv.
Hjulinställningen är ytterligare en del.
Kan du låna någons hjul och provmontera och köra så du minskar felkällorna?
Hjulinställningen är ytterligare en del.
Kan du låna någons hjul och provmontera och köra så du minskar felkällorna?
Om det är möjligt på din bilmodell, bör du nog få en riktig hjulinställning utförd av en firma som har rätt utrustning.Strip skrev:
Jag köpte en bil med olika bredd på däck/fälgar fram o bak, men bilen är snudd snudd på okörbar med den här konfigurationen. Original ska det naturligtvis vara samma dimension runt om, men nu är det inte så.
Sommarhjulen ser ut såhär:
Fram: 235 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 275 på 9,5" fälg, ET 40.
Vinterhjulen fungerar mycket bättre. Där har jag samma däckbredd runt om, så spårvidden faktiskt blir lite smalare (?) i bak, trots bredare fälgar:
Fram: 245 på 8,5" fälg, ET 35.
Bak: 245 på 10" fälg, ET 40.
Jag funderar på exakt vad det är som gör att bilen är spårkänslig och ormar sig hela tiden, om det går att rätta till med spacers för att få ut framhjulen några millimeter.
Eller är det alltid dåligt när man har olika bredd på sulorna?
Eller blir det så när ytterkanten på däcken inte lirar?
Eller är det innerkanterna som borde vara linjerade?
Eller är det centrum på däcken som borde varit centrerade?
Det är nog camber och caster men kanske även toe-in som behöver justeras.
Hjulinställning tvivlar jag på, bilen går jättebra på vinterhjulen.
Höjden på däcken skiljer något (vinter 245/40-20, sommar 235/40 20), men orimligen så mycket att det skulle få den här effekten.
Jag tror mest på ytterkanten av slitbana/kontaktyta fram/bak. Ingen som har samma teori?
I Transportstyrelsens registret kan man se att bilen har 12 mm mindre spårvidd bak.
Så, om jag då räknar rätt behöver jag alltså 15 mm spacers fram, för att få ytterkanten på däcket 6 mm längre ut än bak. Right? Det går nog inte...
Höjden på däcken skiljer något (vinter 245/40-20, sommar 235/40 20), men orimligen så mycket att det skulle få den här effekten.
Jag tror mest på ytterkanten av slitbana/kontaktyta fram/bak. Ingen som har samma teori?
I Transportstyrelsens registret kan man se att bilen har 12 mm mindre spårvidd bak.
Så, om jag då räknar rätt behöver jag alltså 15 mm spacers fram, för att få ytterkanten på däcket 6 mm längre ut än bak. Right? Det går nog inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du ska inte försöka linjera ytterkanten på hjulen.
Nej det är inte ytterkanten av hjul som ska linjerat... dom flesta bilar har smalare spårvidd bak. Det är inget fel.
Att sätta spacers fram vilket ju blir samma sak som att välja fälgar med fel ET förstör snabbt bilens väghållning. När hjulets vridpunkt flyttas bort från hjulets mittlinje så får man fram en bil som varje grop eller spår i vägen försöker vrida hjulet och bilen förändrar riktning.
Vissa vinterhjul är mer förlåtande då dom oftast har sämre styrrespons och ett mer sladdrigt beteende. Har man då en bil med glappa bussningar eller felaktig hjul inställning så kan den gå bättre med vinterhjul på..
Prova andra hjul på din bil som har för bilmodellen rätt Et osv.
Eller lämna in bilen fyrhjulsmätning för att säkerställa att bilen är ok..
En del däck modeller och märken går skitdåligt på vissa bilar och olika bredder av vissa däckmodeller funkar inte alls bra att kombinera.
Att sätta spacers fram vilket ju blir samma sak som att välja fälgar med fel ET förstör snabbt bilens väghållning. När hjulets vridpunkt flyttas bort från hjulets mittlinje så får man fram en bil som varje grop eller spår i vägen försöker vrida hjulet och bilen förändrar riktning.
Vissa vinterhjul är mer förlåtande då dom oftast har sämre styrrespons och ett mer sladdrigt beteende. Har man då en bil med glappa bussningar eller felaktig hjul inställning så kan den gå bättre med vinterhjul på..
Prova andra hjul på din bil som har för bilmodellen rätt Et osv.
Eller lämna in bilen fyrhjulsmätning för att säkerställa att bilen är ok..
En del däck modeller och märken går skitdåligt på vissa bilar och olika bredder av vissa däckmodeller funkar inte alls bra att kombinera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vet någon om något TältPlats i Skåne🙂 ta allt tips
Köpes, Hyres & Bytes -
Nån som vet vad kan använda mot getingar nu när Vespo blir förbjudet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kallt hemma, vet inte hur pannan fungerar
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Måste allt i bygglovet vara klart innan man flyttar in
Bygglov -
Vet att jag har ställt en liknande fråga
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus

