701 läst ·
2 svar
701 läst
2 svar
Några radiatorer som bara blir delvis varma
En av slingorna i huset har 5 radiatorer på sig, 4 på nedervåningen och sen går det upp till den sista på övervåningen. Den första radiatorn omkretsen blir helt varm, sedan 3 stycken som bara blir delvis varma och sedan den sista på övervåningen som också blir varm.
De tre som inte blir helt varma blir liksom bara varma antingen enbart i hörnet där inkommande vatten går in, någon blir bara varm i den övre delen av radiatorn men inget i mitten/underkant.
Har provat att lufta länge och väl men det kommer ingen luft och inte hjälper det något heller.
Vad kan man göra mer? Kan radiatorer "becka igen" så att det sitter skit i vägen inne i själva radiatorn?
De tre som inte blir helt varma blir liksom bara varma antingen enbart i hörnet där inkommande vatten går in, någon blir bara varm i den övre delen av radiatorn men inget i mitten/underkant.
Har provat att lufta länge och väl men det kommer ingen luft och inte hjälper det något heller.
Vad kan man göra mer? Kan radiatorer "becka igen" så att det sitter skit i vägen inne i själva radiatorn?
Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
Ventilkäglan i termostatventilen kan ha fastnat i nästan stängt läge. Åtgärdas genom att motionera stiftet (trycka in det så ska stiftet fjädra ut av sig själv), kan även banka på ventilhuset distinkt men försiktigt.
Ventilkäglan i termostatventilen kan ha fastnat i nästan stängt läge. Åtgärdas genom att motionera stiftet (trycka in det så ska stiftet fjädra ut av sig själv), kan även banka på ventilhuset distinkt men försiktigt.
Tack. Det är tvårörssystem. Men fick ett tips på Flashback som verkar vara riktigt. Tipset var att radiatorerna förmodligen inte är injusterade med flödet. Jag testade iden genom att skruva ned termostaten på första radiatorn, då började de två nästkommande bli varma i hela, skruvade ned även dessa en aning och då hoppade även den näst sista igång.Demmpa skrev:
Och efter lite letande hittade jag en ventil för att justera flödet på radiatorkopplet, fanns ett vred för flödet innanför termostaten om man skruvade bort termostaten. Så nu ska jag se om jag kan lyckas hitta något läge på flödena på radiatorerna så att man kan ha termostaten på samma värden..
Någon som vet hur man lite grovt kan trimma in flödet på radiatorerna själv?
Min lekmannagissning är att vrida på radiatorerna på max, sedan strypa första radiatorn mest, nästa lite mindre osv på hela den slingan. Kan det funka?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka (om några) väggar är bärande?
Planlösningar -
Hej, jag har radiatorer alla blir inte varma tillsammans, jag måste stänga några av dem så att de andra blir varma. Vad är anledningen ? Jag har
Fjärrvärme & Gas -
Drog ner värmen på radiatorer i huset = förbrukning bara lite mindre
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bärande vägg? - några frågor
Byggnadsfysik -
Radiatorer ett-rörs system blir bara varma i mitten
Värme allmänt