Byggahus.se
Visst är det fint med fönster som går från golv och strävar upp men finns det några nackdelar med mycket och stora fönster (förutom att det blir en del att tvätta/putsa...)
Är risken för kallras större, förvisso kommer vi ha golvvärme men ändock?
Någons om vet hur stor skillnad i pris det föreliger på att välja en hel glasfönster framför de vanliga? Dvs mellanskillnaden mellan tummen & pekfingret sådär?
 
Ett bra fönster har ett U-värde på ca 1,0 - 1,2, en bra vägg 0,18 - 0,2, det är ju ganska stor skillnad. Pris och storlek följs åt, kvadratpriset är något lägre på ett stort fönster. Totalpriset för en vägg blir högre med stora fönster, eftersom kvadratpriset är lägre för vägg än för fönster.
Väljer man ett bra fönster med bra U-värde, har bra isolering i övrigt och bra ventilation är risken för kallras liten.
 
Snailman
Har läst att man kan lägga golvvärmeslingorna tätare framför stora fönsterpartier, vet inte om det är något som tillämpas i praktiken.
 
En uppenbar nackel om man har konventionell uppvärmning med radiatorer är ju att det inte går att ha någon under fönstret om man inte monterar en i golvet.
Mer eller mindre kallras blir det väl av alla fönster beroende på fönstrets u-värde.

Det blir ju också mer insyn om man har folk som går omkring utanför. men det blir ju mer ljus som kommer in också. Personligen tycker jag att fördelarna med stora fönster uppväger nackdelarna.

/pinebar
 
Insyn kan vara en faktor att ta hänsyn till.
 
En annan är snö och annat på utsidan. Därför valde vi att ha en ca 50cm bröstning under våra.
 
Vi har totalt tolv fönster från golv till tak och har inte märkt av något större kallras, det kan iofs. bero på att vi har FTX-ventilation och inte ventiler. Visst, är det -25 och du ställer dig inne i fönstret och har näsan mot glaset så känner du att det är kallt, men sitter man på golvet 30-40cm från fönstret så är det inget kallras.
 
Snailman skrev:
Har läst att man kan lägga golvvärmeslingorna tätare framför stora fönsterpartier, vet inte om det är något som tillämpas i praktiken.
Nja, kan vara svårt men man ser till att slingan alltid börjar just vid yttervägg och framför allt vid stora fönsterpartier!

Några uppenbara nackdelar är självklart insyn samt det det större rengöringsbehovet om man har hund och/eller småbarn :)
 
när solen gasar på en sommardag så kan det bli för mycket av det goda - gardiner, persienner eller markiser kan behövas.
Insyn är nämd, men utsyn? Inget nöje att se grannens garage eller halva gatan i storbild ;).
gaia
 
tjenare!om kallraset är det stora problemet,finns ett glas som heter TEC -glas från pilkinton.det är ett osynligt metallskikt som är ledande, och värms med el.
 
De är ju lite utsatta närmast golvet då man t.ex dammsuger, barnens radiostyrda bilar eller vad det nu kan tänkas vara. Jag själv tar den risken då jag valt fönster som går ända ner. Jag har även helglasade altandörrar, men valde där ett säkerhetsglas.
 
Stenskott från bilar har jag hört som problem i trånga villa kvarter ( på våren)
 
Tänk också på hur det blir när det är svarta natten utanför. Då förvandlas de trevliga ljusinsläppen till stora svarta hål.
 
Hemmakatten
Vi har flera hela fönsterväggar med fönster från tak till golv. Glas är ett lågemissions isolerglas med argongas emellan, 6mm tjocka glas. Utanför har vi en altan som går längs hela huset. Ovanför altanen sticker taket ut lika mycket som altanen. På det viset slipper vi problem med snö. Vi får också 'solskydd' på sommaren när solen står högre, på vintern med låg sol skiner den in med det är skönt tycker vi. Hitills har vi inte märkt problem med kallras, men å andra sidan har vi inga möbler dikt mot fönstret. Vi har rena aluminiumprofiler som känns kalla (för kalla) när man tar på dem, trots bruten köldbrygga. Har haft problem med fönstertillverkare, men det kommer jag att redovisa lite senare i egen tråd.

Insyn har vi ingen alls, annars hade vi inte haft så stora fönster. Att det är svart på kvällen känns inte som ett hot, utan snarare som en varm, svart vägg. Att vakna och ligga kvar i sängen, se ut över sjön och se soluppgången är helt fantastiskt! :)

Våra golvvärmeslingor ligger med cc 160mm i hela huset pga alla fönster. Normalt avstånd är vad jag förstått 240 eller 300mm. I badrummet har vi 'varma glas' som snickar_lasse skrev om längre upp. Detta dels för uppvärmning men framförallt för att det inte skall imma igen när man badar eller duschar (vill gärna ligga i badkaret och se på utsikten).

Fönster är dyrt, fönster med aluminiumkarmar mer dyrt och hela fönsterväggar ännu dyrare. :( Vad det skulle kostat med mer vanliga fönster har jag ingen aning om. För oss var det inget alternativ alls eftersom huset från början ritades utifrån att vi ville ha mycket utsikt med just fönsterväggar.
 
Om du kollar på vår hemsida så ser du vad jag menar, men arkitekten hade från början ritat fönster som gick hela vägen ned till golvet. Detta hade betytt att de gått ned till golv inomhus och med till altangolv på utsidan. Det ändrade vi till en ca 50cm bröstning. Ett dike mitt på altanen hade sett konstigt ut.

Det är eg inte "fönster" i vanlig mening, utan glasväggar från Sapa. Vi har inte upplevt några större problem med kallras, men visst känns utrymmet något kallare, vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.