hej!
Vi har köpt ett enplans hus utan källare med en pelletskamin i vardagsrummet. Tanten som bodde här innan visade oss hur man tänder kaminen och hur man rengör den osv.
Hon berättade också att hon haft soteld vid ett tillfälle pga att hon eldat för snålt. Detta har satt sig i mitt huvud och jag vill ju absolut inte göra samma misstag, särskilt med en 1-årig dotter i huset.
Så hur ska en bra förbränning se ut egentligen? jag vet att det inte ska vara en låga med svarta toppar i alla fall. Om nån kunde förklara ungefär hur elden ska se ut vore det bra.

Vi har en konvektionsfläkt. Kan man stänga av den utan att det påverkar själva elden/förbränningen? Den har väl inte med det att göra som jag förstått det? Självklart ska man ha den på för bästa uppvärmning, men den väsnas ju lite och om man vill se nåt bra på tv ett par timmar kanske man kan stänga av den?
Sen har vi nog inget friskluftsintag utifrån, den tar luften ifrån rummet. Kan det vara nån fara med det, syrebrist vill vi ju inte få?

Jag har tänkt att ringa en sotare som kan komma hit och förklara lite och ge lite goda råd. Men jag tror att det finns lite folk här som kan det här.

Har haft sotaren hemma nu och fått svar på mina frågor, men tack för alla bra svar på det här forumet, verkligen. tack.

Gick nyligen sota-själv kurs och vanliga problem med kaminer var att folk eldade mer än de 3kg ved i timmen de flesta kaminer är gjorda för.
När det sedan blir för varmt i rummet så stryper man tilluften till kaminen istället för att öppna ett fönster. Detta leder till dålig förbränning och tjärbildning i kanaler och skorsten....

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.