Finns det någon som vet vad detta är som kommer från väggen/golvet under golvlisten? Rummet är nyligen renoverat med ny parkett. Det påminner om sand eller aska. Huset har mekanisk frånluft så jag antar att det är den mekaniska frånluften som suger ut detta ur väggen/golvet?

• Svart damm eller sandliknande material på golvet vid vit golvlist i ett nyligen renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart pulverliknande material spritt på parkettgolv intill vit golvlist, antas komma från väggen eller golvet i ett nyrenoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ligger en gammal plastmatta limmad mot golvspånskivan under det nya golvet. Det är ett kök från 1978. Så då är det antagligen pvc plast matta som bryter ner underlagsfoamen?

Jag minns att underlagsfoamen var just svart och köptes på bauhaus. Dock verkar det som att just den foam jag köpte inte längre finns i sortimentet på bauhaus.

C
T Tallskog83 skrev:
Jag minns att underlagsfoamen var just svart och köptes på bauhaus. Dock verkar det som att just den foam jag köpte inte längre finns i sortimentet på bauhaus.
Läge att försöka rota fram monteringsanvisningen då och se vad som står där om läggning ovanpå PVC för att eventuellt kunna reklamera.

Tack så mycket för ditt svar! Jag tror dock inte att jag kommer lyckas hitta några dokument. Renoveringen gjordes för 5 år sedan och jag får antagligen acceptera att eventuellt lägga om golvet ifall det börjar svikta för mycket. Än så länge märks inget när man går på golvet så nedbrytningen går nog mycket långsamt.

C
T Tallskog83 skrev:
Renoveringen gjordes för 5 år sedan
Aha, ja då är det ju ingen mening med det om du lade det själv. Tolkade "nyligen" som att det kanske var inom reklamationsfristen.

Haha ja "nyligen" var nog fel ordval. Tiden går fort! Det känns fortfarande som köket är nytt, men 2020 är redan 5 år bort 😅

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag har ngt liknande sedan någon vecka i källaren. En äldre fd. bastu. Det kommer ut liknade svarta partiklar, men blandat med sågspån från nederkanten av Bastupanelen. Har precis anmält till Anticimex. Väntar på svar.

Vi har inte sett några kryp och inget synligt på panelen. Verkar som ”någon” knaprar på baksidan av panelen.

Ok. Har du också mekanisk frånluft som suger ut spånet? I mitt fall är jag ganska säker på att det inte är några djur som knaprar i väggen. Det finns visserligen någon enstaka gråsugga i källarplan här hemma, men inga kryp på övre plan där köket ligger.

Nej knappast någon sug inblandad. Panelen har suttit där sedan 70 talet. Detta har kommit nu. Kan inte tänka mig annat än något kryp. Får se vad AC kommer fram till

Replacing the sheet metal facade on a 1965 Mockfjärdshus can greatly improve insulation and appearance. Just ensure the original structure is checked for moisture or damage before renovation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.