Byggahus.se
Hej forumet,

Har vattenburen golvvärme installerat på hela entréplan sedan ca 1,5 år.
Har nu ett problem att ungefär hälften av rummen/ytan på hela entréplanet håller ca 17 grader, medan andra halvan håller ca 20 grader (trots att alla rumstermostater för respektive golvvärmeslinga är inställda på 21 grader).
Nu har ju utetemperaturen skiftat mycket under december, men problemet kvarstår egentligen oberoende av hur temperaturen är ute.

Under hösten hade jag inte detta problem, utan det började när temperaturen gick mot minus.
Saken är också den att jag under förra året hade exakt samma problem, vilket då löstes efter att en rörmokare kollade snabbt på problemet och åtgärdade det genom att (som jag förstod det) trycka på "de vita hattarna" på varje slingas plupp på nedre raden. Luft töms då på något sätt från slingan..? Detta har dock inte hjälpt iår.

Har ni någon logisk förklaring till detta? Skickar med en bild på skåpet, om mer skulle framgå därifrån.

Tacksam för tips!
 
  • Värmesystem med distributionsrör, termometer, flödesmätare och zonventiler monterade på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rumsgivare i alla rum eller bara ett rum?
Hur ser vyn ut ovanifrån
 
@
Y Yllert skrev:
Hej forumet,

Har vattenburen golvvärme installerat på hela entréplan sedan ca 1,5 år.
Har nu ett problem att ungefär hälften av rummen/ytan på hela entréplanet håller ca 17 grader, medan andra halvan håller ca 20 grader (trots att alla rumstermostater för respektive golvvärmeslinga är inställda på 21 grader).
Nu har ju utetemperaturen skiftat mycket under december, men problemet kvarstår egentligen oberoende av hur temperaturen är ute.

Under hösten hade jag inte detta problem, utan det började när temperaturen gick mot minus.
Saken är också den att jag under förra året hade exakt samma problem, vilket då löstes efter att en rörmokare kollade snabbt på problemet och åtgärdade det genom att (som jag förstod det) trycka på "de vita hattarna" på varje slingas plupp på nedre raden. Luft töms då på något sätt från slingan..? Detta har dock inte hjälpt iår.

Har ni någon logisk förklaring till detta? Skickar med en bild på skåpet, om mer skulle framgå därifrån.

Tacksam för tips!
Om pumpen är ställd på för låga varv så kan vissa delar utav huset kännas kallare. Kanske kan vara problemet(?).
 
Intressant lösning i skåpet, Först verkar du ha några LK fördelare för att få golvvärme med LK:s styrning. Sedan till höger på fördelaren finns det två kretsar som inte har någon styrning, där ena går ner i golvet och den andra verkar gå till någon annan fördelare med ett Uponor styrdon? Vad är det för pryttlar till höger strax utanför bild? Matar de någon annan krets?
 
A Alexn72 skrev:
Har du rumsgivare i alla rum eller bara ett rum?
Hur ser vyn ut ovanifrån
6st rumsgivare totalt. 2st har 2 slingor var (stora rum).
Övriga 2st slingor som inte har någon rumsgivare är hallar.
 
@ @ndreas skrev:
Om pumpen är ställd på för låga varv så kan vissa delar utav huset kännas kallare. Kanske kan vara problemet(?).
Pumpen inställningar har inte ändrats. Det fungerade ju förra vintern (efter att rörmokarn pillat på något i fördelningsskåpet)
 
T tobben87 skrev:
Intressant lösning i skåpet, Först verkar du ha några LK fördelare för att få golvvärme med LK:s styrning. Sedan till höger på fördelaren finns det två kretsar som inte har någon styrning, där ena går ner i golvet och den andra verkar gå till någon annan fördelare med ett Uponor styrdon? Vad är det för pryttlar till höger strax utanför bild? Matar de någon annan krets?
Ja, jag vet. Men det är en annan sak som inte påverkar min frågeställning vad jag förstår..?
Allt som är LK är nytt. Uponor-bitarna hör till badrummet, vilket redan hade vattenburen golvvärme innan övriga entréplanet fick det. Det "gamla" befintliga systemet kopplades senare in i det nya
 
Vattnet är lat och likt människan tar det den lätta vägen. Har du en slinga som är kortare och som är helt öppen eller inte är korrekt injusterad mot övriga slingor så kommer den få ett högre flöde. De rummen kommer bli varmare än de övriga rummen oavsett om man har en termostat eller inte. Och i ditt systemet verkar du ha tre slingor utan termostat. Det jag kan se i glashattarna är att alla slingor verkar vara öppna lika mycket, man ser det på den röda flytande grejen, den indikerar flödet i slingan.

Har du någon injusteringsprotokoll för den nya delen? Är den gamla delen med GV:n medtagen i det? Har den som installerat detta gjort korrekt injustering enligt ett protokoll?
 
T tobben87 skrev:
Vattnet är lat och likt människan tar det den lätta vägen. Har du en slinga som är kortare och som är helt öppen eller inte är korrekt injusterad mot övriga slingor så kommer den få ett högre flöde. De rummen kommer bli varmare än de övriga rummen oavsett om man har en termostat eller inte. Och i ditt systemet verkar du ha tre slingor utan termostat. Det jag kan se i glashattarna är att alla slingor verkar vara öppna lika mycket, man ser det på den röda flytande grejen, den indikerar flödet i slingan.

Har du någon injusteringsprotokoll för den nya delen? Är den gamla delen med GV:n medtagen i det? Har den som installerat detta gjort korrekt injustering enligt ett protokoll?


Mitt system har 2 slingor utan termostat, bara för att förtydliga. Som jag förklarade i tidigare svar. Men jag förstår vad du säger.
Kan man göra något åt att glashattarna eventuellt är fel, eller är det bara en rörmokare som fixar med det under en injustering?

Har tyvärr inget injusteringsprotokoll. Jag har fått det muntligt bekräftat att det är gjort och skulle även få det på papper (vilket inte skett), så jag har redan sedan tidigare starkt tvivlat på att det ens är gjort. Eller alla fall tvivlat på att det är korrekt gjort. Gamla golvvärmen ska då ha varit medräknad, men jag vet inte vad jag ska tro på i detta läge. Situationen med rörmokaren är lite komplicerad, så ta hela den grejen mer för vad det är just nu.
Jag vill egentligen bara veta om jag kan göra något enkelt för att skaka igång golvvärmen för alla rum.
 
Vet du längden per slinga? Det underlättar när man ska justera in.
Du kan prata med LK:s support om du vet ungefärliga längder, så kan de ge dig en ungefärlig siffra att justera in efter.

Annars får du börja med att ta bort ställdonen på samtliga slingor, så att systemet är fullt öppet. Sedan får du börja sänka flödet till de rummen som är varma med kanske 0,25 eller 0,5 varv i taget. Tills du uppnår en balans i systemet, där alla rum känns hyffsat lika i värme. De viktiga här är att det är en lång process, värmesystemet är trögt och tar min 24h på sig att stabilisera sig. Om du samtidigt har en stor svängning i utomhus temperaturen kan de ta längre tid.
När du är nöjd med justeringen av flödet så kan du återmontera ställdonen.

Här finner du en bild på den projektering jag fick för mina slingor från LK, detta har jag som ett underlag när jag drar slingor och gör en första injusteringen. Sedan kan slingorna bli lite längre/kortare än projekteringen, men då finns det en mall att utgå ifrån.

Tabell med kolumner: Krets, System, c/c, Längd(m), Inj.värde VKF RF. Olika numriska värden listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tobben87 skrev:
Vet du längden per slinga? Det underlättar när man ska justera in.
Du kan prata med LK:s support om du vet ungefärliga längder, så kan de ge dig en ungefärlig siffra att justera in efter.

Annars får du börja med att ta bort ställdonen på samtliga slingor, så att systemet är fullt öppet. Sedan får du börja sänka flödet till de rummen som är varma med kanske 0,25 eller 0,5 varv i taget. Tills du uppnår en balans i systemet, där alla rum känns hyffsat lika i värme. De viktiga här är att det är en lång process, värmesystemet är trögt och tar min 24h på sig att stabilisera sig. Om du samtidigt har en stor svängning i utomhus temperaturen kan de ta längre tid.
När du är nöjd med justeringen av flödet så kan du återmontera ställdonen.

Här finner du en bild på den projektering jag fick för mina slingor från LK, detta har jag som ett underlag när jag drar slingor och gör en första injusteringen. Sedan kan slingorna bli lite längre/kortare än projekteringen, men då finns det en mall att utgå ifrån.

[bild]
Ok, tack för hjälpen!
Vet dock inte längd på slingorna..
Känns också som aningen för avancerat för min del :/
Det jag var inne på ovan, att trycka på toppen av grejen som sitter på varje slinga. Är det något som kan hjälpa (i alla fall tillfälligt)? Eller finns något annat att göra..?
 
Att trycka på toppen av varje slinga gör varken till eller från. Lufta ska man göra i de vita nipplarna som sitter till vänster på fördelaren, man använder en elementnyckel för att göra det på denna typen av fördelare.
 
T tobben87 skrev:
Att trycka på toppen av varje slinga gör varken till eller från. Lufta ska man göra i de vita nipplarna som sitter till vänster på fördelaren, man använder en elementnyckel för att göra det på denna typen av fördelare.
Ok! Tack, ska testa det. På båda raderna?
 
Yes, på båda raderna. Men bäst effekt får du om du justerar in systemet ordentligt, jag har god erfarenhet av LK:s support, du kan testa att ringa och prata med dem för mer hjälp. Eller så får du leta upp en bra röris som kan hjälpa dig att ställa in det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.