Vart sugen på en liten billig enkel svets och fastnade för Julas Multi130, den klarar både MIG, MMA och TIG, med eller utan gas, så jag köpte till en tråd från Biltema med fluss E71T-GS för att testa med.
Packade upp denna och allt var i stort sett färdigmonterat, behövde endast montera jordklämman i (-) och monterar tråden.
Slår på denna och väljer MIG som svetsmetod, samt klämmer fast jordklämman i en bit järn, trycker på avtryckaren och tråden matas fram men jag får ingen svetsbåge, får ingen svetsbåge även fast jag provar att svetsa på jordklämman, bara tråden som matar fram. Kan jag ha missat något vid monteringen? Några tips eller är det så att denna är trasig vid leverans
Om du körde utan något kopplat till +-polen som på bilden ovan kommer det inte att funka, man kan diskutera polaritet fluss/gas men oavsett ska den ena polen vara slangpaketet och den andra arbetsstycket (genom återledningsklämman).
på texten låter det som att du enbart kopplat återledningen - i så fall behöver du också ansluta slangpaketet (genom ledaren som kommer ut vid min rödmarkering)
Om du körde utan något kopplat till +-polen som på bilden ovan kommer det inte att funka, man kan diskutera polaritet fluss/gas men oavsett ska den ena polen vara slangpaketet och den andra arbetsstycket (genom återledningsklämman).
på texten låter det som att du enbart kopplat återledningen - i så fall behöver du också ansluta slangpaketet (genom ledaren som kommer ut vid min rödmarkering)
[bild]
/U
Jo lite svårt att veta vilken kabel som skall kopplas vart, är det jordklämman som skall kopplas på (-) polen eller är det kabeln som sitter under munstyckeskabeln som skall kopplas in på (-) polen?
Båda kablarna måste alltid sitta i, annars funkar det inte.
Normalt har du klämman kopplad till minus och den andra till plus. Men när man svetsar med flusstråd vill man gärna vända polaritet, och då byter du plats på kablarna — klämman till plus och den andra till minus. Även vid andra sorters svetsning är det ibland idé att testa med det.
Nu har jag testat en del och när man svetsar med gasfri (fluss) tråd så skall jordklämman sitta i (+) och polaritetskabeln sitta i (-) som ävan ovan skriver.
Supertack för all hjälp och bollplanksidéer, nu funkar den perfekt! Nästa inköp blir ett Tig kitt till denna samt ett MMA handtag.
Har du någon tips på vilken tråd som är bra, skall vara utan gas samt 0.8mm?
Nu köpte jag en som heter E71T-GS på Biltema, dom har även en som heter E71T-11, dock ingen anig om vad som skiljer dessa åt.
[länk]
[länk]
Ser att E71T-GS är gjort för enskiktssvetsning medans E71T-11 är för flerskiktssvetsning, vad är det för skillnad, vad menas med enskiktssvetsning och flerskiktssvetsning?
Det går perfekt, svetsen fungerar riktigt bra, åtminstone vad jag kan se som nybörjare. Blev en liten kick igen att svetsa, har sedan tidigare en äldre MIG (ESAB) som väger närmare 60kg och går på 400V, samt en MMA Luna som också ligger runt 50-60kg, tyvärr så blir det ett så stort projekt när man skall svetsa med dessa och då tar man oftast fram gassvetsen istället. Var lite därför jag ville få en liten smidig svets för hobbybruk. Jag är helnöjd med Meec Multi 130 svetsen.
Ser att E71T-GS är gjort för enskiktssvetsning medans E71T-11 är för flerskiktssvetsning, vad är det för skillnad, vad menas med enskiktssvetsning och flerskiktssvetsning?
Det är amerikanska standarder (AWS). GS är lite vad det är och kan vara nåt hokus-pokus, det kan skilja mycket från en GS till en annan. -11 är standardiserad och skall, åtminstone på pappret var mer ”pålitlig”. Jag är extremt förvånad att Biltema säljer både -GS och -11 utan att specificera mer i detalj vad det är som skiljer. Det känns som att behovet inte direkt finns på sådana här hobby-trådar. 7 står för hållfastheten och 1 är svetslägen (typ alla svetslägen) vilket man kanske skall ta med en nypa salt, jag tror inte det finns många som lägger en sträng med nån inbränning i läge PE/PD (under upp) med nån självskyddande tråd.
enskikts och flerskiktssvetsning är helt enkelt multipass welding. Att man lägger flera svetssträngar på varandra på tex tjockare gods.