Har aldrig bytat hyvelstål men nu är dom slöa så jag tänkte byta mina hyvelstål i min rikt och planhyvel. Tog bort det första av 3 stål för att rengöra och se hur det funkar.
Visade sig att det sitter fjädrar under stålen som trycker upp dom. Dock så är dom rätt styva att trycka ner och stålen är vassa. Så jag har svårt att göra dom där småjusteringarna som krävs. Troligtvis är det brist på rutin och kunskap.
Började kika på lite instruktioner på Youtube och har väl fått rätt bra koll på hur man bör göra.
Problemet är att jag inte har nån jigg eller mätklocka eller någon bra rätskiva för att kunna få detta att bli bra.

Någon som har rätt utrustning och kunskap och är sugen på att hjälpa mig. Givetvis måste jag skaffa prylar för att göra detta själv i framtiden. Men först behöver jag hjälp så jag vet att det blir bra och så jag vet vad som behövs för att göra det själv

Jag bor i Teckomatorp/Skåne
/Palmgren

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
En planka med minst en helt plan yta räcker gott för att posta stålen.

Ställ inmatningsbordet på samma höjd som utmatningsbordet och lägg sen plankan så den vilar på båda borden, med mitten över kuttern. Kniven bör sedan ställas så att den flyttar plankan ca 10mm när kuttern dras runt. Se till att plankan flyttas lika mycket både på högerkant av kuttern, mitten och vänsterkant.

Upprepa proceduren för alla knivar.

• Gilla
frawer och 2 till
  • Laddar…
Det kan vi såklart lösa! Jag kommer förvisso gärna ut till torp, men vi kan ju göra ett försök på distans först, jag tror att du kan klara dig bra utan både klockor och en mer avancerad rätskivan än ett bra vattenpass tror jag inte heller att du behöver.

Vad är det för hyvel? Kan du ta lite närbilder på kutter, stål, fjädrar etc?

Det låter bra Daniel.
Det är en kinamaskin skulle jag tro. 250 mm breda stål. 3 st i en rund kutter. Ser nog ut som det gör på många andra hyvlar. Jag trodde dock att bladen vilade på en justerskruv för att göra justeringen enklare. Men stålen vilar direkt på fjädrarna.
Närbild på knivar i en hyvelmaskin med 250 mm breda stål och synliga fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en hyvelmaskins kutter med tre stålblad och fjädrar synliga på maskinens arbetsyta.
Skapa konto
Närbild på en hyvelmaskin med synliga 250 mm breda hyvelstål i en kutter.
Skapa konto

Titta på den här videon, beskriver bra hur man skall göra. Tror du har en liknande hyvel.
Jag har själv en Proofy EHM260, men har inte behövt göra detta ännu, då snickrande ligger lite i träda just nu.

• Gilla
osimb04
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Titta på den här videon, beskriver bra hur man skall göra. Tror du har en liknande hyvel.
Jag har själv en Proofy EHM260, men har inte behövt göra detta ännu, då snickrande ligger lite i träda just nu.
Den har jag tittat på faktiskt. Problemt är att jag inte har dom där ställskruvarna så jag har svårt för att göra små exacta justeringar.

Mkt märkligt m bara fjädrar. Jag har både ställskruvar (i sidorna) och fjäder (i mitten). Det finns alltså inget stopp i botten att trycka stålet mot?

S
Har en planhyvel med likadan lösning. Använder en jigg med två skruvar som trycker ner stålet. Fjädrarna trycker stålet uppåt.
Nästan helt omöjligt att få det bra men det sitter en slip på så jag brukar slipa ner tills det är lika.
Drömmer om en annan hyvel med tersakutter istället. ;)

Det där med fjädrarna verkar inte så dumt, tyvärr saknade jag sådana på min gamla hyvel. Under förutsättning att jag förstått det hela rätt så har jag ett förslag:

Principskiss av hyvelinställning med svart kuttern, blå fjäder, turkost hyvelstål, gul skiva och rött mellanlägg.

Bilden (inte exakt men en principskiss):
Svart: Kutter och utmatningsbord
Blå: fjäder
Turkos: Hyvelstålet
Gul: En plan skiva av något slag nästan lika bred som kuttern
Röd: Något som är sådär 0,1 - 0,5 mm tjockt, t.ex. ett papper

1. Rotera kuttern så stålet (turkos) hamnar i sitt högsta läge och lås den där med t.ex. en liten kil i sidan.
  2. Tryck ned stålet med skivan (gul), stålet kommer nu att positioneras paralellt med utmatningsbordet men aningen högre p.g.a mellanlägget (röd).
  3. Dra åt spännskruvarna
  4. Klart

I teorin en mycket enkel operation. Ett problem är antagligen att se till att kuttern inte kan rotera under operationen men den borde gå att kila fast på något sätt. Ett annat problem kan vara att dra åt spännskruvarna utan att saker rubbas. Den plana skivan (gul) borde gå att spänna fast i bordet med några tvingar så att du kan fokusera på kuttern och skruvarna.

• Gilla
osimb04 och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Mkt märkligt m bara fjädrar. Jag har både ställskruvar (i sidorna) och fjäder (i mitten). Det finns alltså inget stopp i botten att trycka stålet mot?
Nej jag kan inte se att det finns något annat stopp än fjädrarna.

jac jac skrev:
Det där med fjädrarna verkar inte så dumt, tyvärr saknade jag sådana på min gamla hyvel. Under förutsättning att jag förstått det hela rätt så har jag ett förslag:

[bild]

Bilden (inte exakt men en principskiss):
Svart: Kutter och utmatningsbord
Blå: fjäder
Turkos: Hyvelstålet
Gul: En plan skiva av något slag nästan lika bred som kuttern
Röd: Något som är sådär 0,1 - 0,5 mm tjockt, t.ex. ett papper

1. Rotera kuttern så stålet (turkos) hamnar i sitt högsta läge och lås den där med t.ex. en liten kil i sidan.
  2. Tryck ned stålet med skivan (gul), stålet kommer nu att positioneras paralellt med utmatningsbordet men aningen högre p.g.a mellanlägget (röd).
  3. Dra åt spännskruvarna
  4. Klart

I teorin en mycket enkel operation. Ett problem är antagligen att se till att kuttern inte kan rotera under operationen men den borde gå att kila fast på något sätt. Ett annat problem kan vara att dra åt spännskruvarna utan att saker rubbas. Den plana skivan (gul) borde gå att spänna fast i bordet med några tvingar så att du kan fokusera på kuttern och skruvarna.
Enkelt i teorin men svårare i praktiken.
Jag gjorde ungefär som du beskriver fast två klossar ist för att kunna komma åt skruvarna. Stålen sitter på plats nu men om alla tre är lika höga är ingen garanti. Svårt när man inte har någon form ställskruv utan allt fjädrar. Har provat hyvla och det verkar bra. Bättre än innan iaf

Har samma konstruktion på kina kombin.
utgår från proceduren ovan illustrerad men gör det bara i ena hörnet. låser muttern med andra sidan lite högt postad för att sen försiktigt knaka den i position med en bit trä i mellan.

Funkar toppen för mig iaf.

Redigerat:
S
Metalldetalj på grönt maskinbord i en verkstad.
Skapa konto

S sinuslinus skrev:
Har en planhyvel med likadan lösning. Använder en jigg med två skruvar som trycker ner stålet. Fjädrarna trycker stålet uppåt.
Nästan helt omöjligt att få det bra men det sitter en slip på så jag brukar slipa ner tills det är lika.
Drömmer om en annan hyvel med tersakutter istället. ;)
Så här ser den ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.