Hej!

Behöver skaffa följande verktyg för en normalstor villaträdgård:
- Trimmer
- Stånghäcksax
- Lövblås

Har kikat runt lite och fastnat för Husqvarnas kombisystem för vanliga konsumentanvändare. Gillar spontant iden med kombisystem (en motor, flera tillbehör) och plockar jag ihop de delar jag behöver går det på ca 5.5 kSek vilket gör det billigare än alla andra 36 V system. Å andra siden så går motsvarande uppsättning Ryobi 18 V verktyg på 4 kSek vilket är betydligt billigare.

Det som får mig att tveka mest är dock att systemet verkar funnits på marknaden i snart 2 år, men jag hittar i princip inga användarrapporter eller recensioner, så är det någon här på byggahus som äger eller har prövat dem?

Jag skulle tippa på att motorn sitter i redskapet du klickar i, resten är bara skaft, handtag och batterifäste.

Jag har deras vanliga 36V-serie med de enklaste modellerna av trimmer, häcksax och stånghäcksax.

Edit:
Lägger in en bild så andra ser hur de ser ut:
Olika trädgårdsredskap från Husqvarna 36V-serie inklusive trimmer, häcksax och stånghäcksax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
SSSS
SSSS SSSS skrev:
Bump, någon som har testad detta system? Jag funderar på att köpa en batteridriven gräsklippare från Husqvarna och denna trimmer går på samma batterisystem.

Jag behöver dock bara trimmern i nuläget, då kanske Husqvarna 215iL är ett bättre köp? Jag har dock en ganska liten trädgård så behöver inget jätteavancerat men vill köpa bra grejer.
[länk]
Jag har 215iL som fungerar utmärkt till min 600m2 tomt. Kör på eco-läget och då räcker B70-batteriet till en körning av kanter. Det batteriet är för litet till en gräsklippare. Speciellt är jag nöjd med den smarta trådmatningen på trimmern. Skulle dock underlätta om det fanns ett fäste för en enkel sele om man kör länge. Men som alla konsumentprylar till trädgården är den inte skyddad för regn

SSSS
P poba53 skrev:
Jag har 215iL som fungerar utmärkt till min 600m2 tomt. Kör på eco-läget och då räcker B70-batteriet till en körning av kanter. Det batteriet är för litet till en gräsklippare. Speciellt är jag nöjd med den smarta trådmatningen på trimmern. Skulle dock underlätta om det fanns ett fäste för en enkel sele om man kör länge. Men som alla konsumentprylar till trädgården är den inte skyddad för regn
Tänker att jag isf köper gräsklipparen inkl batteri B140 4Ah som borde funkar bra till även trimmern?

Dock så fick jag syn på deras 18V Aspire serie som nog skulle räcka till vår 500m2 tomt men vill inte riskera att bli dumsnål. En fördel med den serien är att batterierna är med i "Power-for-all-alliance" som delar batterisystem med andra tillverkare. Men verkar bara som att de passar till grön Bosch men inte blå vilket var synd.

SSSS SSSS skrev:
Tänker att jag isf köper gräsklipparen inkl batteri B140 4Ah som borde funkar bra till även trimmern?

Dock så fick jag syn på deras 18V Aspire serie som nog skulle räcka till vår 500m2 tomt men vill inte riskera att bli dumsnål. En fördel med den serien är att batterierna är med i "Power-for-all-alliance" som delar batterisystem med andra tillverkare. Men verkar bara som att de passar till grön Bosch men inte blå vilket var synd.
B140 fungerar perfekt till trimmern men tyngre.

Hej!

Det slutade med att jag köpte en 110iL själv efter att jag i slutet av förra sommaren hittade ett startkitt (trimmer + batter + laddare) nedsatt till strax under 2000 kr.

Tyvärr stämmer det som 13th Marine säger att motorn sitter i varje redskap, inte i handtaget. Det gör att du missar fördelarna med kombisystem (bättre ergonomi pga bättre viktfördelning och lägre totalkostnad) samtidigt som du fortfarande dras med nackdelarna (kan inte använda fler verktyg samtidigt).

Utöver det så tycker jag trimmern är riktigt trevlig att använda, den klarar av att tugga i sig rätt kraftigt ogräs och det går att gå relativt fort fram längs kanterna. Det är stor skillnad gentemot en Ryobi 18 V trimmer, (vilket inte är så konstigt eftersom det är maskiner i två helt olika prisklasser) men har inte använt en annan 36 V maskin så kan inte säga hur den står sig mot något mer likvärdigt. Dock kan jag helt klart säga att det för mig, (900 m2 tomt, relativt mycket kanter samt en stor stenlagd gång där ogräsen står som spön i backen) definitivt var värt att skaffa en 36 V maskin.

Nyss skaffade jag även stånghäcksaxen för att kunna hålla tujahäcken i schack. Till en början tyckte jag ergonomin var genomidiotisk med en värdelös sele som satt på helt fel plats, så till en början frihandsviftade jag utan sele så mjölksyran slog till. Någonstans efter 70 m häck så började jag dock få fason på sele, handgrepp och position och saxen blev betydligt mer lättanvänd och smidig att ha att göra med, så jag tror att mina ergonomiska klagomål mer är ett klassiskt fall av SBS snarare än ett problem med produkten.

Själva saxhuvudet funkar riktigt bra och skär igenom häcken som om den vore smör.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Bump, någon som har testad detta system? Jag funderar på att köpa en batteridriven gräsklippare från Husqvarna och denna trimmer går på samma batterisystem.

Jag behöver dock bara trimmern i nuläget, då kanske Husqvarna 215iL är ett bättre köp? Jag har dock en ganska liten trädgård så behöver inget jätteavancerat men vill köpa bra grejer.
[länk]
Vi har det systemet på en utav våra mindre anläggningar. Vet att personen som använder det är nöjd och tycker att det fungerar bra och är smidigt. Det enda jag hört som ett minus är att handjagaren inte går att snedställa handtaget på och kan kännas klumpigt i sluttningar där hinder finns i änden utav sluttningen. Denna funktion fanns på en stiga som användes innan.
I övrigt inget annat negativt jag hört.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.