Byggahus.se
T
Jag ska bygga ett Attefallshus och utgår från en ritning från Byggmax stomme. Jag kommer dock andra lite och bla göra högre takhöjd.

Så här ser Byggmax originalstomme ut med 10 graders taklutning:

Ritning av Attefallshus stomme med mått och 10 graders taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska ändra måtten till följande:

Ritning av en byggnadsstomme för Attefallshus med mått och 10 graders taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan räkna ut den nya taklutningen?
 
Tan(3750/700) = 0.0937732024 vilket ger 9.4 graders lutning
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Tan(3750/700) = 0.0937732024 vilket ger 9.4 graders lutning
Blev väl ändå inte riktigt rätt:thinking:
Jag får det till att taket före ändringen har en lutning på 9,83 grader och efter förändringen 10,57 grader.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Blev väl ändå inte riktigt rätt:thinking:
Jag får det till att taket före ändringen har en lutning på 9,83 grader och efter förändringen 10,57 grader.
Japp, det får jag med.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Blev väl ändå inte riktigt rätt:thinking:
Jag får det till att taket före ändringen har en lutning på 9,83 grader och efter förändringen 10,57 grader.
Hahaha, ja, vilken total brainfart jag gjorde :D Det ska såklart vara 10,57 med inversen av tan(700/3750)
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
T
Tack så mycket för era svar. Tror jag ska ändra dimensionerna lite då för att få lite mer lutning.
 
T
Jag kommer använda betongpannor. Funkar det bra med 10 graders taklutning då?
 
10° är för lite. Har för mig att det är en rekommendation på minst 14° lutning på betongpannor.
 
T Ejmelie skrev:
Jag kommer använda betongpannor. Funkar det bra med 10 graders taklutning då?
om jag inte minns fel så är det minst 14 grader lutning
 
Betongpannor skall nog ha mer lutning. Men jag har för mig att det går att ordna med bättre underlagspapp (svetsad ). Då är pannorna mest estetiskt.
 
T Ejmelie skrev:
Jag kommer använda betongpannor. Funkar det bra med 10 graders taklutning då?
Jag har för mig att det är minst 14 graders lutning. Dvs 935 mm i skillnad mellan vänstra och högra väggen om du behåller 3750mm mellan väggarna.
 
T
Jag har Trebolit 117 som takpapp. Måste jag upp till 14 graders lutning då?
 
Om du verkligen vill ha betongpannor så kan du ju välja en takpapp som är gjord för att fungera som ytskikt och sedan lägga betongpannorna som dekoration (om det är en matchning till huset du är ute efter)
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Om du verkligen vill ha betongpannor så kan du ju välja en takpapp som är gjord för att fungera som ytskikt och sedan lägga betongpannorna som dekoration (om det är en matchning till huset du är ute efter)
Är det verkligen en bra lösning? Även om du har en papp som klara låglutande tak, så kommer du att spika sönder den när du monterar läkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.