Byggahus.se
P
Hej!
Vi bor i en lägenhet med en trafikerad gata utanför och planerar därför att byta ut våra fönster mot gatan mot bullerreducerande fönster med treglas/bullerreducerande glas. Är det någon som har tips på bra leverantör i Stockholmsområdet? I vårt fall räcker det inte enbart att byta ut en av glasrutorna då själva karman "läcker in" ljud.

Det gäller en lägenhet (1920-tal) så vi behöver göra fönstren så snarlika originalfönstren som möjligt. Är det något annat man bör tänka på när man byter fönster? Enligt vår brf så är det upp till oss om vi byter fönster eller inte och vad jag kan se så behövs det inte heller bygglov så länge vi inte väsentligt ändrar utseendet på fönstren.
 
P maggan77 skrev:
Hej!
Vi bor i en lägenhet med en trafikerad gata utanför och planerar därför att byta ut våra fönster mot gatan mot bullerreducerande fönster med treglas/bullerreducerande glas. Är det någon som har tips på bra leverantör i Stockholmsområdet? I vårt fall räcker det inte enbart att byta ut en av glasrutorna då själva karman "läcker in" ljud.

Det gäller en lägenhet (1920-tal) så vi behöver göra fönstren så snarlika originalfönstren som möjligt. Är det något annat man bör tänka på när man byter fönster? Enligt vår brf så är det upp till oss om vi byter

P maggan77 skrev:
Fönster är supertrixigt. Jag är inte sakkunnig men var på seminarium om detta på stadsmuseet o fick se olika exempel. Även sådant som gått till domstol. Skillnaderna kunde vara väldigt stora, även om det var tydligt att man hade haft för avsikt att inte göra väsentliga förändringar.
Sammanfattningsvis är den stora skillnaden mellan olika tillverkare förhållandet mellan glas och trä. Det är som kund svårt att se det på skisser. Lättast är att mäta totalytan på fönstret, inkl allt trä. Sedan räkna ut glasytan och se hur stor del av fönstret som helhet som består av glas. Viktigt är att försöka definiera tydligt vad ni har i nuläget, för att behålla karaktären.
Billigare alternativ är klumpigare och har mindre andel glas och mindre ljusgenomsläpp.

Det går att få en bra bullerreducering med rätt typ av glas i tvåglasfönster. Vi har bytt glas. Sedan beror det på hur bullerutsatta ni är. Det finns kartor över sådant på Stockholm stad. Det tekniska kring hur stor reduceringen är vet jag inte om det finns sammanställt någonstans. Man är mycket bättre på att redovisa energi än buller.

Det kan vara värt att kolla bygglov. Det är inte självklart att det inte behövs. Förändringen kan vara av stor betydelse för husets karaktär. T ex material som aluminium, plast, eller ändrad indelning/proportion på spröjs. Ofta är det sådant som finns på de stora bolagen/kedjorna. Men även om ni behåller proportioner och har träfönster kan de avvika mycket från det ni har.

Per automatik kommer de nya fönstren se klumpigare ut eftersom det finns andra bestämmelser nu än 1920, så mittposten är grövre.

Exempel på tillverkare (iaf 2-glas, några av dem kanske 3-glas) - jag har dock inte köpt av alla dessa.

RM Snickerier
Vinäs fönster
Snickarglädje
Allmogefönster
Kulturfönster
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
4 48:an skrev:
Billigare alternativ är klumpigare och har mindre andel glas och mindre ljusgenomsläpp.

Det går att få en bra bullerreducering med rätt typ av glas i tvåglasfönster. Vi har bytt glas. Sedan beror det på hur bullerutsatta ni är. Det finns kartor över sådant på Stockholm stad. Det tekniska kring hur stor reduceringen är vet jag inte om det finns sammanställt någonstans. Man är mycket bättre på att redovisa energi än buller.

Det kan vara värt att kolla bygglov. Det är inte självklart att det inte behövs. Förändringen kan vara av stor betydelse för husets karaktär. T ex material som aluminium, plast, eller ändrad indelning/proportion på spröjs. Ofta är det sådant som finns på de stora bolagen/kedjorna. Men även om ni behåller proportioner och har träfönster kan de avvika mycket från det ni har.

Per automatik kommer de nya fönstren se klumpigare ut eftersom det finns andra bestämmelser nu än 1920, så mittposten är grövre.

Exempel på tillverkare (iaf 2-glas, några av dem kanske 3-glas) - jag har dock inte köpt av alla dessa.

RM Snickerier
Vinäs fönster
Snickarglädje
Allmogefönster
Kulturfönster
Det går inte riktigt att ”köpa lokalt”, tillverkarna ligger vanligen på landet, i Dalarna, Småland, Uppland etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.