Byggahus.se
Jag löste "problemet" med min Shelly Pro 4PM genom att köra WiFi, men jag har nu fått en CheckWatt CM10 installerad, och den kräver nätverkskabel (och 4G). Jag skulle bara tillhandahålla en nätverkskabel, och elektrikern brydde sig inte om att det var en "vanlig" (och jag tog inte upp ämnet). Det kanske är ett formellt fel, men i praktiken ser jag ingen risk med detta. Nätverkskabeln är oskärmad, så den kan väl anses vara dubbelisolerad. Det blir formellt korrekt om man har nätverkskabeln i en slang den sträcka som är i centralen?
Elcentral med säkringar, energimätare, kablar och anslutningsblock monterade på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
b_hasse som jag förstår det och som skrivits på bla sida 1 i denna tråd så måste nätverkskabeln vara skyddad mot den högst förekommande spänningen i en viss närhet.

I din elcentral bör den högsta spänningen vara 230V och jag tror inte isoleringen i nätverkskabeln är godkänd för det. I och med att alla 230V ledare bara är grundisolerade inne i centralen behövs då en extra skyddsbarriär. Hade de istället haft dubbel isolering (ledare + mantel) så hade nätverkskabeln varit skyddad mot den högst förekommande spänningen. Så tolkar i alla fall jag detta.

Om det är den oranga på bilden vi pratar om ser jag inte riktigt var den tar vägen men det verkar kanske inte ligga riktigt i närheten av någon 230V-ledare?

I elinstallationsreglerna står detta

528.1 Närhet till andra elinstallationer
Strömkretsar för spänningar inom spänningsband I och II kan vara framförda i samma
ledningssystem om något av följande är uppfyllt:
– alla kablar har isolation som fordras för den högsta spänning som förekommer i ledningssystemet,
eller
– varje ledare i flerledarkabel är isolerad för den högsta spänning som förekommer i kabeln, eller
– varje kabel är isolerad för sin systemspänning och kablarna är installerade i ett separat utrymme i
en sluten ledningskanal eller öppningsbart ledningskanalsystem, eller
– kablarna är isolerade för sin respektive systemspänning och är förlagda i kabelkanaler med
avskiljningar för respektive kabel, eller
– separata installationsrör eller kabelkanaler används.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det är riktigt, det gäller, även om det i praktiken kanske inte är någon fara.

I just detta fall är det dock så välordnat med god synbarligen separation mellan nätverk och 230 V. Det tycker jag duger fint. Enda frågetecknet är DC-sladdarna för matningen av Watt-grejen.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.