17 945 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Så du hade inga förslag, antar jag då?B Bitterhetsakademin skrev:
Jag har skrivit om samma sak i en annan tråd. Det är naturligtvis inte samma individer som emigrerar till två olika länder. A till Sverige och B till USA. Troligen finns det även på gruppnivå finns det troligen skillnader baserat dels på vad dom lockar i respektive land och dels hur respektive land sköter integrationen.makhno_ skrev:
Det är mer brottslighet här än där vad gäller denna grupp, som du skriver.
Som vanligt piska och morot. De som inte sköter sig bör straffas och de som sköter sig ha möjlighet till ett gott liv i Sverige.Dan_Johansson skrev:
Ett annat förslag är att skära ner på invandringen så att den inte överstiger det antal som rimligtvis kan assimileras i landet. Vidare är det viktigt att inte spä på de redan stora demografiska obalanser som förekommer med i vissa årskullar 125 män på 100 kvinnor, det har historiskt lett till oro när en betydande del av befolkningen inte kunnat hitta en partner på grund av den stora ojämnheten i könsfördelningen. Invandrare från Ukraina bör genom sin kulturella likhet med oss ha betydligt större möjligheter att bli en del av det svenska samhället än flertalet invandrare från Mellanöstern och Afrika.
Dan_Johansson skrev:
Men om vi utgår ifrån att @Bitterhetsakademin (mycket passande nick föv) har rätt, och de här "tredje generationens invandrare" står för all kriminalitet, vad ska vi göra åt det? Att bara gnälla gör ju ingen skillnad?
Ska vi bara åsidosätta alla internationella konventioner vi skrivit under och dumpa dom i Uganda som Trump vill göra?
Vi kan börja med att fullständigt stänga gränsen från många av "problemländerna".
Inför nolltolerans mot brott för de som har flyttat hit.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Så typ det som redan genomförts? Då förstår jag inte riktigt varför det gnälls?B Bitterhetsakademin skrev:Som vanligt piska och morot. De som inte sköter sig bör straffas och de som sköter sig ha möjlighet till ett gott liv i Sverige.
Ett annat förslag är att skära ner på invandringen så att den inte överstiger det antal som rimligtvis kan assimileras i landet. Vidare är det viktigt att inte spä på de redan stora demografiska obalanser som förekommer med i vissa årskullar 125 män på 100 kvinnor, det har historiskt lett till oro när en betydande del av befolkningen inte kunnat hitta en partner på grund av den stora ojämnheten i könsfördelningen. Invandrare från Ukraina bör genom sin kulturella likhet med oss ha betydligt större möjligheter att bli en del av det svenska samhället än flertalet invandrare från Mellanöstern och Afrika.
Ok, fast nu begår de ju brott i minst två generationer? Kanske fjärde generationens invandrare är mer laglydiga?Huddingebo skrev:
Nolltolerans låter ju fint, men vad ska vi göra med dem som kommer från länder som inte tar emot personer vi utvisar?
Hur du & @Fairlane definierar saker "runt detta ämne", verkar minst sagt kraftigt "styrt" av känslor.BirgitS skrev:
Här är i alla fall 2 konkreta diagram, som påvisar era "lögner".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som genomförts är väl ändå myrsteg i rätt riktning och som det ser ut idag har vi förmodligen att se fram mot en s+v+mp regering efter nästa val med allt vad det innebär.Dan_Johansson skrev:
Så typ det som redan genomförts? Då förstår jag inte riktigt varför det gnälls?
Ok, fast nu begår de ju brott i minst två generationer? Kanske fjärde generationens invandrare är mer laglydiga?
Nolltolerans låter ju fint, men vad ska vi göra med dem som kommer från länder som inte tar emot personer vi utvisar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
Vilken tur att det inte gäller dig att det är styrt av känslor.J jawen skrev:
Jag är rätt duktig på matematik, men jag misslyckas tyvärr att läsa ut att 5-10% av invandrarna jobbar och gör rätt för sig ur de diagrammen. Kan du förklara hur de diagrammen visar det?
Jag tycker snarare det är motsatsen till enklare. Irreguljär är inget vanligt lättbegripligt ord i svenskan.P Pin skrev:
Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "neutral" i detta sammanhang. Dvs om det inte är själva obegriplighetens dimridåer man är ute efter. Här gäller det vad man skall kalla en speciell typ av brottslighet. För att undvika missförstånd. Om man säger irreguljär, olaglig eller illegal spelar knappast någon roll rent semantiskt. Men olaglig och illegal är enklast att begripa.
De större europeiska språken och många (alla?) andra har ordet illegal och använder det ordet. Ibland används även andra ord. Men något som motsvarar "papperslös" är väldigt ovanligt, om det ens finns, i alla fall inom EU.
Irreguljär är bar ett annat ord för att inte följa regler, dvs inte följa lagen. Alltså en synonym till illegal.
Om man titta närmare på wikipedia finns det två saker att notera.
- Det första är att svenska Wikipedia poängterar risken för missförstånd om man använder "papperslös".
- Det andra är att det dominerande begreppet är "illegal". Eftersom användandet av "illegal" redan är utbrett i svenskan och det används på Engelska, Tyska, Franska, Spanska, Italienska, Ryska och Nederlands ser jag ingen anledning att hitta på något annat ord i svenskan.
Barn = Individ under 18 år (enligt barnkonventionen)M Mats_R skrev:
Ensam = Ej i sällskap med förälder.
Om vi nu ska hålla oss till vedertagna termer. Men om man vill hitta på nyspråk för att driva på en alternativ agenda kan man ju kalla dem för ungdomsgäng...
Det var viss ironi. Irreguljär är inte ett vanligt ord. Neutral menar jag är något som inte har någon värdering i sig. Det verkar finnas tolkningar och värderingar av alla ord. Om du säger illegal immigrant får du snart höra att det finns inga illegala människor.Bönhas skrev:
Jag tycker snarare det är motsatsen till enklare. Irreguljär är inget vanligt lättbegripligt ord i svenskan.
Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "neutral" i detta sammanhang. Dvs om det inte är själva obegriplighetens dimridåer man är ute efter. Här gäller det vad man skall kalla en speciell typ av brottslighet. För att undvika missförstånd. Om man säger irreguljär, olaglig eller illegal spelar knappast någon roll rent semantiskt. Men olaglig och illegal är enklast att begripa.
De större europeiska språken och många (alla?) andra har ordet illegal och använder det ordet. Ibland används även andra ord. Men något som motsvarar "papperslös" är väldigt ovanligt, om det ens finns, i alla fall inom EU.
Irreguljär är bar ett annat ord för att inte följa regler, dvs inte följa lagen. Alltså en synonym till illegal.
Om man titta närmare på wikipedia finns det två saker att notera.
"illegal immigrant" fungerar utmärkt på svenska och en rad andra språk.
- Det första är att svenska Wikipedia poängterar risken för missförstånd om man använder "papperslös".
- Det andra är att det dominerande begreppet är "illegal". Eftersom användandet av "illegal" redan är utbrett i svenskan och det används på Engelska, Tyska, Franska, Spanska, Italienska, Ryska och Nederlands ser jag ingen anledning att hitta på något annat ord i svenskan.
Punkt ett är viktig för förståelsen.