Hur får man någon att ta ansvar när två hantverkare skyller på varandra? Jag köpte en lägenhet på annan ort och bad mäklaren om tips på snickare för nytt kök samt golvläggare. Litade på mäklaren och anlitade båda. Firman som rev ut köket skulle även ta bort alla golvlister, eftersom golvläggaren önskade det, vilket senare skulle visa sig vara helt galet.
När jag kommer hem är golven slipade/lagade men tapeterna hänger i strimlor och i dem har sedan golvläggaren knutit upp elkablarna (under slipningen). Jag var helt chockad, hade ju meddelat att jag skulle måla på tapeterna när han var klar! Tapeterna var alltså helt OK innan.
Hamnar sedan i en situation där hantverkarna skyller på varandra. Och jag tvingas ta in en tredje firma (målare) som får bredspackla och måla/tapetsera 3 rum. Kan tillägga att golvlagningen sedan rest sig och nu måste ytterligare en hantverkare in och laga detta. Någon som kan ge råd om vad man kan göra vid sådana här situationer?
Själv har jag lärt mig att ALDRIG lämna hantverkare själva i bostaden och att dokumentera allt noga innan hantverkarna sätter igång.
När jag kommer hem är golven slipade/lagade men tapeterna hänger i strimlor och i dem har sedan golvläggaren knutit upp elkablarna (under slipningen). Jag var helt chockad, hade ju meddelat att jag skulle måla på tapeterna när han var klar! Tapeterna var alltså helt OK innan.
Hamnar sedan i en situation där hantverkarna skyller på varandra. Och jag tvingas ta in en tredje firma (målare) som får bredspackla och måla/tapetsera 3 rum. Kan tillägga att golvlagningen sedan rest sig och nu måste ytterligare en hantverkare in och laga detta. Någon som kan ge råd om vad man kan göra vid sådana här situationer?
Själv har jag lärt mig att ALDRIG lämna hantverkare själva i bostaden och att dokumentera allt noga innan hantverkarna sätter igång.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Men hur mycket strimlor handlar det om? Man brukar ju behöva spackla tapet innan man målar. Det finns nästan alltid någon bit som är lös, man vill spackla skarvarna osv. Ibland kan man behöva bredspackla hela ytan.Så om det inte är väldigt mycket mer tapet som rivits bort, tycker jag inte att det är så anmärkningsvärt.
Det var dessvärre inte bara några få strimlor, det var även större, breda tapetremsor som var helt lossdragna ända från golv till tak i två rum. Varför gör man så om man bara fått uppdraget att slipa golvet? Dessutom hade de pillat bort småbitar av tapeten mitt på väggen i ett annat rum. Helt obegripligt. Jag försökte ta ner all tapeten själv med tapetångare, men det var 3-4 lager så jag gav upp 😕H hempularen skrev:Men hur mycket strimlor handlar det om? Man brukar ju behöva spackla tapet innan man målar. Det finns nästan alltid någon bit som är lös, man vill spackla skarvarna osv. Ibland kan man behöva bredspackla hela ytan.Så om det inte är väldigt mycket mer tapet som rivits bort, tycker jag inte att det är så anmärkningsvärt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag uppfattar att det var en anna firma som rev golvsocklarna? Och det är väl troligt att det är då tapeten har rivits, om den har gått ut lite på golvsocklarna.
Ja lite har nog följt med då, det stämmer. Det ser man när man tittar i alla rum. Men det hade man kunnat limma tillbaka. Det handlade bara om ett par centimetrar. Men där kablarna går så är det upprivt rejält och de är uppknutna i tapeterna. Troligtvis för att golvsliparen tyckte det var en bra idé att få undan kablarna. Men gör man så? Är det så golvläggare jobbar, att hänga det som är i vägen i tapeterna? Tror inte det.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 386 inlägg
Jag har flera rum med liknande tapeter, där målade vi bara rakt på, lite av strukturen finns kvar, men det gjorde oss inget.
Kan swisha kostnaden för det som hantverkaren tog hand om 👍
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hantverkare Örebro/Närke
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hantverkaren skyller vattenskadan på sina underentreprenörer
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Hantverkare som enskild näringsidkare
Hantverkare -
Hur menar hantverkaren med avlopp / dränera
Grund & Markarbeten -
Varför är det så många hantverkare som saknar kundrespekt?
Hantverkare