Står just nu valet att antingen placera separat fördelare till golvvärmeslingorna på varje våningsplan (3vån exkl källare) eller att istället placera fördelaren i källaren för samtliga slingor till 3 de tre våningarna ovanför. Är det någon kunnig som vet nackdelarna med att placera fördelaren i källaren vilket innebär att vattnet måste pumpas 10m vertikalt innan fördelning till ca 90-100kvm på varje våning?
Framledning golvvärme flera våningsplan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag driver 16 separata slingor via 2 fördelare med separata cirkulationspumpar på varje fördelare. Att det går åt mer slang vid ev placering i källaren ser jag inte som något problem, inte heller att det kräver ett större schakt för framledning och återförsel.

Eftersom det är ett slutet system så får du inte någon lyfthöjd att ta hänsyn till. Hade jag varit du så hade jag placerat alla fördelarna i källaren så slipper du mecket med att ha täta lådor för fördelarna uppe i våningsplanen.

Det stora problemet är ju hur man ska lufta systemet. Så som jag har förstått det så går det att spola ur luften ur slingorna om man spolar varje slinga i ca 30 minuter. Om du får luft i systemet och behöver rensa det kommer du att vara tvungen att jobba med det i sammanlagt 8 timmar (du skrivet att du har 16 slingor). Om du istället sätter fördelaren på varje våningsplan kommer du istället undan med ca 5 sekunders jobb då det bara är att vrida på luftskruven några sekunder innan det hela är klart.

När jag började planera mitt eget golvvärmeprojekt tänkte jag i samma banor men jag övergav ganska snabbt tankarna på att ha fördelaren i källaren. Nu får våran fördelare istället bosätta sig i en garderob där den förhoppningsvis inte stör så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.