9 169 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
nackdel med inbyggd häll i rostfri diskbänk?
Finns det några nackdelar med att bygga in hällen i en lång rostfri heltäckande diskbänk (a la Stala)? Bänken skulle i så fall bli 2,80 lång. Det känns som att det skulle vara väldigt praktiskt å ena sidan men det jag börjar fundera över är hur det fungerar med en inbyggd glashäll i en rostfri bänkskiva. Det sviktar väl en del t ex och hur blir det då med glasskivan.
Alla erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt
Alla erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt
Hej!
Byggde om vårt kök för 1½ år sen och valde just en lång rostfri bänk med infälld glashäll. Min rostfria disbänk är 3,20 och köptes från Landskrona rostfria och den är uppbyggd så att den rostfria plåten är direktlimmad på en 22 mm vattenfast skiva och är därför stum. Det innebär att den inte är slamrig som ett enkelt rostfritt diskbänksbeslag. Jag bakar och lagar mycket mat och tycker det är superbra. Skulle aldrig välja bort min rostfria bänk.
Lycka till med ditt val!
Byggde om vårt kök för 1½ år sen och valde just en lång rostfri bänk med infälld glashäll. Min rostfria disbänk är 3,20 och köptes från Landskrona rostfria och den är uppbyggd så att den rostfria plåten är direktlimmad på en 22 mm vattenfast skiva och är därför stum. Det innebär att den inte är slamrig som ett enkelt rostfritt diskbänksbeslag. Jag bakar och lagar mycket mat och tycker det är superbra. Skulle aldrig välja bort min rostfria bänk.
Lycka till med ditt val!
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Enda nackdelen jag kan komma på är priset! En riktig rostfri typ Landskrona eller liknande kostar en del, men tycker man att det är värt det så varför inte. Vi hade med detta som förslag länge när vi byggde, men det föll bort då köket blev väl stramt och kallt med bara vitt och rostfritt. Slutade för oss med stor lång diskbänk 4 cm hög och 4 cm ek skivor på köksön.
Vi har en 73x240cm lång rostfri diskbänk med infälld rostfri gasolhäll. Jättebra. Vår diskbänkskiva kommer från decosteel och den är helt stum, inte minsta lilla svikt. Det är de billigaste diskbänkarna som har tunn plåt och ingen förstyvning inunder som sviktar. En sådan diskbänksskiva kan man lika gärna vara utan.
Tack, jag tror jag går vidare med denna idé. Känns som att det blir en fantastiskt bra arbetsyta. Och priset för en rostfri bänk tycker jag ändå känns överkomligt (hade stenfunderingar ett tag tex) för den funktion man får. Nu hade jag förståss tänkt mig en Stala Seven men jag vet inte hur pass stum den bänken blir....(?)
Bra ínvändning dock Havsutsikt, det här med att det kan bli lite stramt/kallt med vitt och mycket rostfritt. Tänkte att man kunde välja lite mörkgrått kakel kanske för att "dämpa lite". Fungerar det tror ni?
Bra ínvändning dock Havsutsikt, det här med att det kan bli lite stramt/kallt med vitt och mycket rostfritt. Tänkte att man kunde välja lite mörkgrått kakel kanske för att "dämpa lite". Fungerar det tror ni?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Mycket snyggt, vi valde en platta från Konradssons som var liksom spårad så den ser ut som mosaikstavar. Vi har den i vitt i köket och som i grått i badrum som dekoration/fond tillsammans med stora vita plattor. Denna i grått är snygg även i köket om man vill.
Klicka här för att svara