Dessa murgrönor bor på balkongen, och klättrar på ett galler. Jag köpte dom i år - de jag köpte i fjol, överlevde inte vintern.

Möjligen hade de förra klarat sig om jag hade varit snabbare med att täcka till dom på vårvintern, och bättre på att vattna så snart jorden inte var frusen längre? Eller skulle de dött oavsett, tror ni, i icke-isolerade krukor? (Stockholm)

Hur som haver, nu har dessa nya flyttats bort från balkongen, eftersom vi lägger nytt däck där.

Och nu undrar jag: Vad är bäst att göra med dessa under vintern?

- Skall de stå på balkongen - kommer de tåla kylan?
- Kan de stå i uppvärmt garage, där de dock inte får något solljus?
- Eller bör de stå inne i huset?

Är den för utplantering ska den nog bo ute. Går det att ställa den skyddat i ett hörn och lite säckväv över? Jag hade murgröna i en kruka flera år. Stod på backen. Flyttade den sen till upphöjd uteplats och den vintern stendog den tyvärr. Eller gräv ner krukorna i marken, så gör jag ibland.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
De ska inte stå inomhus. Sätt krukorna i en större bytta och fyll på med ngn form av isolering om det blir extra kallt på balkongen. Eller gräv ner krukorna i trädgården som GladanS skriver.

G GladanS skrev:
Är den för utplantering ska den nog bo ute. Går det att ställa den skyddat i ett hörn och lite säckväv över? Jag hade murgröna i en kruka flera år. Stod på backen. Flyttade den sen till upphöjd uteplats och den vintern stendog den tyvärr. Eller gräv ner krukorna i marken, så gör jag ibland.
Tack! Ja, de kan ställas någonstans mer skyddat - platsen på balkongen är ganska utsatt för väder och vind. Skall se om jag hittar ett ställe där krukorna kan stå på marken, inte på sten/däck. Säckväv hela vintern, från dess att det blir frost? Eller först när vårsolen kommer och jorden är frusen?

Men sen har jag 2 planteringar till, där murgrönorna står i trälådor med små ”fötter” (dvs lite upphöjt). Den ena planteringen står på stenläggning (uppfart), den andra på trädäck i trädgården. De är inte flyttbara, så jag kan inte ställa lådorna på mark, tyvärr. Tänker att det inte är någon ide att försöka isolera lådorna - det finns jubingen värme att ”isolera in”? Kommer dessa dö igen denna vintern, tror ni? Eller kan de överleva, om jag är bättre på säckväv/vattning än förra vintern/våren?

• Murgröna som växer på en spaljé i en träplanteringslåda på ett träträdäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag fattat det isolerar man inte för att isolera in värme, utan för att minska hastiga svängningar i temperatur i jorden. Så skulle säkert hjälpa lite. Jag skulle ha väv på hela tiden för att minska påverkan av vind och väder.

Ahaaa - då förstår jag (isolering)! :) har du något tips på hur/med vad jag kan isolera?

Väv hela vintern får det bli!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.