3 535 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Murförband nu och då
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Konsten att mura och använda tegel som byggnadsmaterial går tillbaka många tusen år i tiden. Så gör även murförbandstekniken.
Vi har tagit oss en titt på historien bakom teglets födelse och intåg i Sverige, samt några av de vanligaste murförbanden.
Du kan läsa artikeln här: Murförband nu och då
Vi har tagit oss en titt på historien bakom teglets födelse och intåg i Sverige, samt några av de vanligaste murförbanden.
Du kan läsa artikeln här: Murförband nu och då
Hej,
Om man ska ha en vanlig gavel murad, går det få att välja en variant för allra bästa stabilitet?
Måste säga att "vilt förband" får det att klia i kroppen om man som jag har problem om det går att få symmetri men väljer att inte ha symmetri.
Mvh
Fredrik
Om man ska ha en vanlig gavel murad, går det få att välja en variant för allra bästa stabilitet?
Måste säga att "vilt förband" får det att klia i kroppen om man som jag har problem om det går att få symmetri men väljer att inte ha symmetri.
Mvh
Fredrik
Men… Sjuttio miljarder tegelstenar i Babylons mur!? Det är väldigt många! Sjuttio miljarder tegelstenar på rad räcker fram och tillbaks till månen tjugo gånger om.
Babylons yttre mur omgärdade ett område på 8,5 km², vilket ger att muren kan ha varit ca 11 km lång eller lite mer beroende på sträckning.
Om en tegelsten är ca två liter stor och muren 15 km lång blir den då 60 meter bred och 150 meter hög.
Om vi istället antar att muren var 6 meter bred och 12 meter hög skulle den ha varit närmare 2000 km lång.
Babylons yttre mur omgärdade ett område på 8,5 km², vilket ger att muren kan ha varit ca 11 km lång eller lite mer beroende på sträckning.
Om en tegelsten är ca två liter stor och muren 15 km lång blir den då 60 meter bred och 150 meter hög.
Om vi istället antar att muren var 6 meter bred och 12 meter hög skulle den ha varit närmare 2000 km lång.
Hej Fredrik,F fredand44 skrev:
Det här med murförband verkar minst sagt vara en hel vetenskap och det finns givetvis experter på området som kan betydligt mer än jag men av de exempel som finns med i artikeln skulle jag satsa på ett kryss- eller blockförband.
Klicka här för att svara