Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Jag har en borrad brunn och till denna en gammal pump Grundfos / AEG
Därifrån går vattnet till en Hydrofor Necks verkstäder, se bilder.
Hydroforen står i källare 20 meter från brunn.
Mellan dessa finns ett nytt motorskydd. Motorskyddet löser ut nästan varje dag. Köpte det nya för jag trodde det var fel på det gamla. Installerat av elektriker.
Varför löser mitt motorskydd ut hela tiden?
Är det pumpen som krånglar, hur kan jag kontrollera detta och om jag måste köpa en ny pump var finns billig och bra som motsvarar det jag har idag?
Hur kan jag som enkel lekman göra någon form av test eller felsökning?
Se bilder (3 bilder på pump, 3 på hydrofor)
Tack på förhand!
Därifrån går vattnet till en Hydrofor Necks verkstäder, se bilder.
Hydroforen står i källare 20 meter från brunn.
Mellan dessa finns ett nytt motorskydd. Motorskyddet löser ut nästan varje dag. Köpte det nya för jag trodde det var fel på det gamla. Installerat av elektriker.
Varför löser mitt motorskydd ut hela tiden?
Är det pumpen som krånglar, hur kan jag kontrollera detta och om jag måste köpa en ny pump var finns billig och bra som motsvarar det jag har idag?
Hur kan jag som enkel lekman göra någon form av test eller felsökning?
Se bilder (3 bilder på pump, 3 på hydrofor)
Tack på förhand!
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Okay - tackar.
Tryckbrytaren - är det den som sitter ovanpå hydroforen som slår till och från när vattenmängden blir tillräcklig?
Tryckbrytaren - är det den som sitter ovanpå hydroforen som slår till och från när vattenmängden blir tillräcklig?
Jag tycker att du skall kontakta din elektriker som bytte motorskyddet. Jag är själv elektriker och är medveten om riskerna att koppla själv utan att ha el-kunskaper. Har du inget kopplings schema?? Finns det någon kontaktor/relä? Är det manöverkretsen som går genom tryckbrytaren? Mät lindningen i motorn.
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Tack för svar.
Har talat med min elektriker. Det finns inget kopplingsschema tyvärr.
Fick tips om att smörja och undersöka pumpmotorn. Någon som vet var smörjmöjligheten sitter? Om man plockar isär den vad bör man tänka på - är det någon del i den man bör byta?
Hinder; Kan man byta enbart tryckbrytaren, eller måste man byta hela hydroforen när det ser ut som i mitt fall?
(För icke medlemmar finns bilderna på
http://www.skeppartorp.se/pumpen.doc )
Har talat med min elektriker. Det finns inget kopplingsschema tyvärr.
Fick tips om att smörja och undersöka pumpmotorn. Någon som vet var smörjmöjligheten sitter? Om man plockar isär den vad bör man tänka på - är det någon del i den man bör byta?
Hinder; Kan man byta enbart tryckbrytaren, eller måste man byta hela hydroforen när det ser ut som i mitt fall?
(För icke medlemmar finns bilderna på
http://www.skeppartorp.se/pumpen.doc )
Jag tycker att det ser ut på bilden som om tryckbrytaren är pågängad på hydroforen, så det går nog att byta enbart tryckbrytaren, men om inte faserna går igenom den så är det inte det som orsakar att motorskyddet löser ut.
Finns det någon låda som motorskyddet sitter i? Kanske det sitter en relä där. Jag tror att manöverkretsen går igenom tryckbrytaren som i sin tur styr ett relä. Om det finns ett relä så kanske en av kontakterna har avbrott. Då kan motorskyddet lösa-ut. Annars så får du kolla så att alla faser är med fram till pumpen.(Kanske elektrikern kan mäta åt dig. Han har spänningsprovare).
Finns det någon låda som motorskyddet sitter i? Kanske det sitter en relä där. Jag tror att manöverkretsen går igenom tryckbrytaren som i sin tur styr ett relä. Om det finns ett relä så kanske en av kontakterna har avbrott. Då kan motorskyddet lösa-ut. Annars så får du kolla så att alla faser är med fram till pumpen.(Kanske elektrikern kan mäta åt dig. Han har spänningsprovare).
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det är tryckströmbrytaren eller motorn som är trasig. Smörja motorn? Vad har du för elektriker?
Att mäta upp en motor eller tryckströmbrytare borde vilken elektriker som hellst klara av.
Känn om motoraxeln går runt först och främst.
Att mäta upp en motor eller tryckströmbrytare borde vilken elektriker som hellst klara av.
Känn om motoraxeln går runt först och främst.
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Okay, tackar.
Om jag nu plockar isär motorn för att se att axeln går runt, vad med kan jag göra när jag är "inne i motorn"?
Känner du till just den här? Har du några tips ikring just detta?
Om jag nu plockar isär motorn för att se att axeln går runt, vad med kan jag göra när jag är "inne i motorn"?
Känner du till just den här? Har du några tips ikring just detta?
du behöver inte plocka isär den, bryt strömmen, stoppa i en skruvmejsel genom fläktkåpan och försök att röra på fläkten, alternativt snurra på axelkopplingen mellan motor och pump. Kom ihåg att bryta strömmen utifall! Inne i motorn kan du inte göra mycket, byta kullager, men det mest intressanta är att mäta upp motor och brytare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Okay, skall prova detta imorgon.
Till dess; På min pump och motor står:
Aeg Typ AM 80KX2
50 Htz 0,75 Kw
3,3/1,9 Amp
2810/3400 rpm
__
Typ CPE 3-40
Modell B5110004-P2-9611
3,0 M3/h
H 33,2 m
n 2900 min
P/t 12/40
Någonstans man kan finna pump som motsvarar detta till överkomligt pris, om det nu skulle vara kört med den gamla?
Kanske;
http://www.vvs-boden.se/ems-maxi-jet-115t-jetpump-3-fas-p-9184.html
?
Till dess; På min pump och motor står:
Aeg Typ AM 80KX2
50 Htz 0,75 Kw
3,3/1,9 Amp
2810/3400 rpm
__
Typ CPE 3-40
Modell B5110004-P2-9611
3,0 M3/h
H 33,2 m
n 2900 min
P/t 12/40
Någonstans man kan finna pump som motsvarar detta till överkomligt pris, om det nu skulle vara kört med den gamla?
Kanske;
http://www.vvs-boden.se/ems-maxi-jet-115t-jetpump-3-fas-p-9184.html
?
Redigerat:
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Då så,
Nu har jag kontrollerat pumpen så tillvida att den snurrar alldeles utmärkt. Jag kan med lätthet snurra på den med ett verktyg.
Har även kikar på kopplingsdosan bredvid där elen kommer och även den kopplingen ser helt normal och felfri ut.
Återstår att byta tryckbrytaren vid hydroforen. Men kan verkligen tryckbrytaren vid hydroforen få motorskyddet till pumpmotorn att lösa ut?
Nu har jag kontrollerat pumpen så tillvida att den snurrar alldeles utmärkt. Jag kan med lätthet snurra på den med ett verktyg.
Har även kikar på kopplingsdosan bredvid där elen kommer och även den kopplingen ser helt normal och felfri ut.
Återstår att byta tryckbrytaren vid hydroforen. Men kan verkligen tryckbrytaren vid hydroforen få motorskyddet till pumpmotorn att lösa ut?
Vilken ström är motorskyddet inställt på? När löser motorskyddet ut? Vid start eller efter en tids drift?
Finns alla faser fram till motorn? Vid dålig kontakt i tryckstömbrytaren på en fas kan motorskyddet lösa ut.
Finns alla faser fram till motorn? Vid dålig kontakt i tryckstömbrytaren på en fas kan motorskyddet lösa ut.
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Utmärkt Patrick, nu fick jag nya saker att kontrollera ikväll när jag kommer hem. Återkommer då!
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Då så,
Motorskyddet är inställt på 1,8 (Telemecanique går att ställa mellan 1.6 och 2,4)
Svårt att svara på när motorskyddet löser ut. Vissa dagar 3 gånger på en dag, vissa dagar inte alls. Det löser aldrig ut precis efter att jag återställt den, det tar någon/några timmar oftast. Det finns väl egentligen bara en regel; när jag vaknar på morgonen så har det löst ut under natten för det finns inget vatten då. Varför löser den ut när ingen använder vattnet?
Både vid tryckbrytaren och vid pumpen finns jord och alla tre faser dragna och allt ser fint ut (möjligen finns lite rost vid jordanslutningen borta vid pumpen)
Jag tror jag kommer köpa en ny tryckbrytare eftersom den gamla ser så.....gammal ut helt enkelt. Har hittat den här som ser nästan exakt lika dan ut;
http://www.vvsinfo.se/db/DOS/dos_63_6008031.pdf
Vad jag funderar över är att på den produkten så kan man ställa start och stoptryck (som jag tror är 6-8 bar) men på den jag har idag finns bara en skala och den är ställd på 2.0??)
Vad betyder det?
Motorskyddet är inställt på 1,8 (Telemecanique går att ställa mellan 1.6 och 2,4)
Svårt att svara på när motorskyddet löser ut. Vissa dagar 3 gånger på en dag, vissa dagar inte alls. Det löser aldrig ut precis efter att jag återställt den, det tar någon/några timmar oftast. Det finns väl egentligen bara en regel; när jag vaknar på morgonen så har det löst ut under natten för det finns inget vatten då. Varför löser den ut när ingen använder vattnet?
Både vid tryckbrytaren och vid pumpen finns jord och alla tre faser dragna och allt ser fint ut (möjligen finns lite rost vid jordanslutningen borta vid pumpen)
Jag tror jag kommer köpa en ny tryckbrytare eftersom den gamla ser så.....gammal ut helt enkelt. Har hittat den här som ser nästan exakt lika dan ut;
http://www.vvsinfo.se/db/DOS/dos_63_6008031.pdf
Vad jag funderar över är att på den produkten så kan man ställa start och stoptryck (som jag tror är 6-8 bar) men på den jag har idag finns bara en skala och den är ställd på 2.0??)
Vad betyder det?