Byggahus.se
Olle Bergs gräsmatta ser ut som en perfekt fejkad reklambild, men finns faktiskt i verkligheten. Här berättar han om hur han motverkar mossa i gräsmattan.

Du kan läsa artikeln här: Mossa i gräsmattan
 
Vår gräsmatta kanske inte är en riktig gräsmatta om man ska se till exempel i artikeln, men så här ligger det i alla fall till.

Vi låter en av våra gräsmattor växa upp under sommaren och det växer då mycket ängsblommor på den. Någon gång under sensommaren klipper vi ner den.

Just nu har det inte börjat växa särskilt mycket, och jag ser att det börjat komma hyfsat mycket mossa i gräsmattan.

För gräsets skull borde vi nog gödsla, men om jag förstått det rätt så trivs ängsblommorna när det är näringsfattigt.

Hur gör vi bäst för att slippa mossan, men få behålla våra fina ängsblommor? Går det att förena de båda? Gräsmattan finns i zon 4.
 
som vanligt med mossa så är det inte mossan man ska bekämpa utan man ska få gräset att växa. När gräset växer så dör mossan eftersom gräset är "starkare". Huruvida man kan behålla ängsblommor vet jag inte men man kan nog inte få allt.
 
Mossa är mjukt att gå på och behöver inte klippas, varför göra dig av med den?
 
  • Gilla
Bruk och 2 till
  • Laddar…
Det är sjukt jobbigt att klippa de få grästråna som ändå lyckas dyka upp i mellan :)
Jag vill veta vilket gödsel jag ska köpa! Tips mottages, gärna då komigödsel. Har en jäkla massa mossa som är så fult!!! Vill ha grönt, inte gult!
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Det går med NPK, men helst ett gödsel avsett för gräsmattor.
 
Okej, har läst mig till att järnvitriol som är samma sak som järnsulfat som köps på Granngården går att använda. Då Granngården ej har järnsulfat hemma här i stan så letar jag efter just järnvitriol, går att köpa i målarbutiken, någon som kan bekräfta det? Finns det något annat man kan använda? Som går att köpa på t ex Biltema el. Jem&fix?
 
Just järnvitriol sprang jag på på ÖB här om veckan, av alla ställen. Skulle köpa en dunk ättika och såg att de även hade just det medlet mot mossa du nämner. Slog till direkt!
 
Lokala Bolist säljer 15kg ferrogent järnsulfat för 199kr. Kan vara värt att kolla.
 
Skit! Hade jag vetat att jag letade efter det idag så hade jag köpt direkt, frekvent besökare av ÖoB :) hoppas dom har kvar det i slutet av veckan.
Det är inte försent att sprida detta? Tänker på värmen, regn verkar det inte komma något ännu, tur det dock :) ska man sprida nya gräsfrön efteråt?
 
Redigerat:
Man blandar järnsulfatet i vattenkannan och vattnar ut det och det kan man göra i princip när som helst under säsongen. Oftast behöver man göra det ett par gånger. Man får dock tänka på att mossan kommer tillbaka om man har näringsbrist så det gäller att gödsla rikligt.
 
Men ska man gödsla dagen efter, samma dag eller när den har försvunnit helt?
 
Tack för tipset Vilpi. Googlade och hittade Ferrogent och något som heter Mossnix i både Bolist och Granngårdens webshop så då blir det att beställa hem. (y)

Ganescha, jag har samma problem på vissa ställe och med handjagare är det extremt jobbigt att klippa gräsmattan med en massa mossa. Så jag sätter mitt hopp till Olle Berg att detta hjälper!
 
Redigerat:
Så hur ska mattan dräneras? Jag ser framför mig att man plöjer ner en kilometer med dräneringsslang under gräsmattan. :p

Gräsmattan i sommarstugan är så otroligt tråkig med 90% mossa. Men dess storlek gör att kemiska preparat blir så oekonomiska, så vertikalskäraren har fått jobba de senaste vårarna. Ett par släpvagnar mossa senare och mattan ser stendöd ut för att sen återhämta sig när sommaren dyker upp.
Samma visa varje år men vad ska man annars göra av tiden? :p
 
Vi får mycket mossa nära häcken men fin någon meter därifrån. Har inte gödslat eller bekämpat något under de fem år vi har bott här. Klipper med en partner multiclip med B&S motor som jag tankar med alkylat. När den havererar i framtiden kan det bli en batteriklippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.