Hej!

Jag har tapetserat en vägg med tapet från Sandberg, under tapetseringen kom lite lim ut på framsidan som jag tog bort med en blöt trasa omgående. Nästan direkt när vi var klara såg vi att det var breda mörka ränder längs skarvarna. Ett dygn efteråt när tapeten hade torkat hade ränderna blivit smalare men de är fortfarande väldigt synliga. Det är även en del mörka fläckar där jag torkade bort små andra limrester förutom vid skarvarna.

När jag tittar nära på tapeten så ser det ut som om det är små mörka fläckar i det ljusa mönstret som skapar ränderna och fläckarna. Är Sandbergs tapeter extra känsliga? Vet någon vad som kan ha gått fel och vad man eventuellt kan göra åt det?

• Vägg tapetserad med ljusgrön Sandbergtapet, mörka ränder och fläckar syns längs skarvar och där lim tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Hur gick det. Är de mörka partierna borta? Har samma hos mig.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Patrik Jansson Patrik Jansson skrev:
Här kommer en till, hoppas på att nån kan berätta hur det gått med de mörka skarvarna! Jag satte upp en ganska mörk tapet igår, flera mörka skarvar och nån mörk "fläck". Hoppas på att de försvinner med tiden men är lite lätt osugen att fortsätta tapetseringen i nuläget.

Patrik Jansson Patrik Jansson skrev:
Hej igen. Såhär ett halvår senare kan jag säga att de mörka partierna är nästintill helt borta men man kan se en lite skillnad i färg vid vissa ljus. Jag tror det delvis kan bero på att man tryckte och drog mycket vid skarven för att minska glipan och trycka ut limmet. Det ser bättre ut vid de partier som tapetserades sist i rummet när man blev lite flinkare på att få till det bra.

I Itse skrev:
Här kommer en till, hoppas på att nån kan berätta hur det gått med de mörka skarvarna! Jag satte upp en ganska mörk tapet igår, flera mörka skarvar och nån mörk "fläck". Hoppas på att de försvinner med tiden men är lite lätt osugen att fortsätta tapetseringen i nuläget.
Det kan vara så att du inte har fått bort allt tapetklister när du har tvättat vid skarvarna, utan istället smetat ut det på en bredare yta.

Alternativt är tapeten lite extra blöt just för att du har tvättat väldigt duktigt. Det tar lite tid för tapeten att bli genomtorr.

Ett tredje alternativ är att väggen är flammig (tex av spackel) och att detta syns igenom tapeten. Med lite tur är det bara för att spacklet blivit fuktigt vid tapetseringen och då ser mörkare ut tills det torkar igen.

Tack för era svar! Det var hoppingivande :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.