Ska montera väggbricka rsk 8550651 och det är en svart gummitätning med som inte är med i monteringsanvisningen. Vad är den till för?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du ska montera väggbrickan där det inte är tätskikt, t.ex. i kök eller liknande, så sätter man den på röret som kommer ut som ngn slags tätning.
Så har jag fått det förklarat för mig. Jag använder den om jag kommer ihåg det, tror egentligen inte det spelar någon roll.

Ok, då vet jag. Tackar!

På temat om den rackarns väggbrickan (RSK 8550651)....

Köpte på mig ett gäng för att sätta upp i senaste projektet. För tappventilen med koniskt säte (säger man så?) passade ju väggbrickan perfekt men vinkelventilen med platt säte funkar ju givetvis inte (RSK-nr: 8546972).

Vad för vinkelventil ska man köra egentligen till denna väggbricka? Sätet på tappventilen till vänster och vinkelventilen till höger

image.jpg
Skapa konto

Krilleman
Alltid den koniska 15mm klämringsänden i täckbrickan!

Jo, det är ju givet. Vinkelventilen har ju ett koniskt och ett platt säte. Den kom med mutter och klämring för koniskt säte så jag trodde i min enfald att jag fick fel ventil.

Direkt ur påsen:
image.jpg
Skapa konto

Vänder jag på ventilen så vredet hamnar undertill passar ventilen finfint i väggbrickan men jag åker på att ordna några halvkopplingar för platt säte

image.jpg
Skapa konto

Är det så som var tanken att man är tvungen att komplettera?

• image.jpg
    Skapa konto
Krilleman
Nej, du har helt enkelt köpt fel ventil. Den du har passar en R15 anslutningsslang till en duschkabin perfekt.

Du borde ha köpt RSK: 8546975

15mm klämringskoppling i båda ändar.

e55d9751f8.jpg

Det kommer gå fint att fortsätta med halvkopplingar också. Men det är inte så systemet är tänkt.

Lika bra att testa och byta dessa då innan man blir allt för kreativ, stort tack som vanligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.