Hej

Jag byter kök och har köpt en köksfläkt som ska monteras i ett överskåp. Skåpet sågas upp i underkant och lyfts upp och skruvas fast i skåpets underkant. Det blir då motordelen som är i skåpet och kvar blir en kåpa utanför.

Den del av fläkten som förs upp i skåpet ligger i bakkant dikt an mot skåpets inre vägg som är 20 mm tjock. Detta leder i sin tur att det blir en glipa på ca 20 mm mellan den del av fläkten som är kvar under skåpet och väggen. Det ska ju dit lite kakel men det lär inte bygga ut och täcka dessa 20 mm.

Fläkten (Fjäråskupan Accent) har en sluttande front som kommer i rätt läge för skåpets luckor när den monteras enligt ovan. Det gör att jag inte kan såga ur skåpets rygg och skjuta in fläkten ända mot väggen.

Är det någon som råkat ut för detta och/eller har en lösning på hur jag ska göra?

PS. Eftersom fläkten ska monteras efter kakel och jag inte kommit dit än så har jag ingen bild att visa.

Hej!
Går det inte att montera en list eller passbit?

GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Går det inte att montera en list eller passbit?
Det går att montera en passbit men någonstans så känner jag att det är en nödlösning, men det är kanske den enda lösningen.
Funderar på om jag ska fixa en passbit i samma material och färg som fläkten och fästa den på väggen innan montering av fläkt.

Men skulle det se helt galet ut om du skulle skjuta bak fläkten så att kanten linjerar med stommarna istället för luckan? Därifrån lutar den ju utåt sen.
Alternativt så kanske det inte ser så tokigt ut om du bara drar in den 5-10mm innanför luckan. Förmodligen är det där nånstans du kommer hamna om du först kaklar och sen skjuter in fläkten ända in mot kaklet.
Har du förresten ikea-kök monterat på skena? Skenan flyttar i så fall ut överskåpen ca 10mm. Kan ju vara det som spökar lite också

Jag har jackat ur baksidan av skåpet och skjuter fläkten då långt bak det går. Jag som kör på lite retro-stuk valt att köra på kakel som avslutas med en klassisk kakellist i trä närmast skåpen. Denna bygger 15 mm (från gipset). Har dessutom Fjäråskupan Front som skjuter ut en bit från skåpet och alltså inte har någon kant att linjera med luckan.

S Stuff skrev:
Men skulle det se helt galet ut om du skulle skjuta bak fläkten så att kanten linjerar med stommarna istället för luckan? Därifrån lutar den ju utåt sen.
Alternativt så kanske det inte ser så tokigt ut om du bara drar in den 5-10mm innanför luckan. Förmodligen är det där nånstans du kommer hamna om du först kaklar och sen skjuter in fläkten ända in mot kaklet.
Har du förresten ikea-kök monterat på skena? Skenan flyttar i så fall ut överskåpen ca 10mm. Kan ju vara det som spökar lite också

Jag har jackat ur baksidan av skåpet och skjuter fläkten då långt bak det går. Jag som kör på lite retro-stuk valt att köra på kakel som avslutas med en klassisk kakellist i trä närmast skåpen. Denna bygger 15 mm (från gipset). Har dessutom Fjäråskupan Front som skjuter ut en bit från skåpet och alltså inte har någon kant att linjera med luckan.
Tyvärr är det inte ett bra alternativ att skjuta in mot vägg då det skulle se illa ut i framkant då den vinklade fronten skull åka in under luckorna (se bild som är från Fjäråskupans hemsida).

Köket är Sentens (Electrolux Home).

• Rostfri köksfläkt från Fjäråskupan monterad under vit köksskåp med vinklad front som inte matchar luckornas framkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Bosda skrev:
Det går att montera en passbit men någonstans så känner jag att det är en nödlösning, men det är kanske den enda lösningen.
Funderar på om jag ska fixa en passbit i samma material och färg som fläkten och fästa den på väggen innan montering av fläkt.
Jag skulle snarare säga att det är en väldigt vanlig lösning..
Det är ofta att något behöver anpassas/justeras vid köksfläkten

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.