Hej!

Håller på att koppla in panna i min verkstad.
Kan jag montera exp.kärl och säkerthetsventil som på bild?
Eller måste säkerthetsventilen upp över anslutningen på kärlet? Att jag måste vända kärlet?

MVH Erik

• Installation av expansionskärl och säkerhetsventil för panna i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Går utmärkt då kan även lufta lite på säken

Okej tack!

Bilden blev vriden ser jag men hoppas ni förstår den

hsd
Gummiblåsan mpe bäst av att monteras sp att den delar vatten och luft vågrätt
Jag hade monterat ett rör till avlopp på säkerhetsventilen

Rör ut från säkerhetsventilen ska jag ännu montera. Va bara höjden på kärl/säk.ventil jag va osäker på.

Kärlet hoppas jag kunna sitta mot väggen då det står att det är för golv eller väggmontage

Det funkar att göra så. Risken är att det fastnar luft i kärlet. Ledningen från säkerhetsventilen ska ha fall.

Det är egentligen bättre att sätta expantiinskärlet på den kalla sidan. Men säkerhetsventilen sitter lämpligen på toppen av pannan.

L
Det är några fästen på den för väggmontage , tänk på vikten när du bultar den , väger lika mycket som det är vatten i den 1 liter = 1 Kg
Sätt upp kärlet , kolla förtryck utan vatten ca 0,7bar då ligger blåsan kloss kärlets insida , ingen luft , fyll upp försiktigt , lufta samtidigt lite på kopplingen närmast kärlet , då går det mesta av luften ut
Som Daniel 109 säger kläm in kärlet på returen till pannan , går även bra att ha säken där
returen ska alltid vara öppen mot pannan , så ev. övertryck går alltid ut

Om man av någon anledning gpr i kokning så kommer pannan att tömmas på vatten om säkerhetsventilen sitter på returen. Om den sitter på toppen kommer den att evakuera ånga utan att tömma hela systemet. Tömmer man pannan riskerar man att den tar skada.

Tack för era svar. Men det är inte farligt att ha som jag kopplat Nu?

Testar såhär som på bilden. Luftar vid säkerhetsventilen och anslutning på kärlet när jag fyller.

L
O Olofsson89 skrev:
Tack för era svar. Men det är inte farligt att ha som jag kopplat Nu?

Testar såhär som på bilden. Luftar vid säkerhetsventilen och anslutning på kärlet när jag fyller.
Går bra att ha det så , är lite rör fram till kärlet så det blir nog inte så varmt .
Gummiblåsan gillar inte för varmt , men klarar en del men inte hetvatten

Nej. Det är helt okej att göra som du gjort.

L
D Daniel 109 skrev:
Om man av någon anledning gpr i kokning så kommer pannan att tömmas på vatten om säkerhetsventilen sitter på returen. Om den sitter på toppen kommer den att evakuera ånga utan att tömma hela systemet. Tömmer man pannan riskerar man att den tar skada.
Finns poäng det , men eftersom han har slutet system ska det finnas en syr som spolar in kallt vatten om pannan kokar för att kyla ner den , finns det kylslinga i pannan är det bra
Om inte ska det komma vatten från inkommande kommunalt och då öppnar säken och släpper ut hetvattnet
Finns inte kommunalt ska det enligt reglerna ha ett eget kärl för kylningen , detta om pumparna stannar vid strömavbrott , kan tas från egen hydrofor om den är stor och rymmer mycket

Nej. Kravet på nödkylning är inte kopplat till om systemet är slutet. Det finns för övrigt fler märken än SYR. Dessa ventiler ska inte trycka ut vatten via säkerhetsventilen. Jag ser ingen nödkylning i TS system, men oavsett ska man inte förlita sig på det. Har man enskilt vatten så kommer det inte att räcka vid strömavbrott. Krav på egen hydrofor har jag inte hört tidigare.

TS montering med säkerhetsventilen på toppen är helt klart att föredra.

L
D Daniel 109 skrev:
Nej. Kravet på nödkylning är inte kopplat till om systemet är slutet. Det finns för övrigt fler märken än SYR. Dessa ventiler ska inte trycka ut vatten via säkerhetsventilen. Jag ser ingen nödkylning i TS system, men oavsett ska man inte förlita sig på det. Har man enskilt vatten så kommer det inte att räcka vid strömavbrott. Krav på egen hydrofor har jag inte hört tidigare.

TS montering med säkerhetsventilen på toppen är helt klart att föredra.
Nu är vi tillbaka på ruta ett igen och är inte sams :confused::confused:
Du vet bättre så jag går ur tråden så den inte urartar på något sätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.