5 658 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Montering av spots i köket
Hej.
Jag tänkte sätta spots i mitt kök ovanför diskbänken.
Min fråga är, hur gör man, måste man borra hål rakt igenom, ser man i så fall inte när man öppnar skåpet att det sitter en lampa där?
Eller borrar man inte hål i underdelen av skåpet alls?
Har faktiskt ingen aning hur man skall montera, finns det olika? har läst något om LED, vilken typ skall man ha av lampa och hur går man tillväga med monteringen, samt hur drar man elen, är det seriekopplat eller hur fungerar det egentligen.
Tack på förhand.
Jag tänkte sätta spots i mitt kök ovanför diskbänken.
Min fråga är, hur gör man, måste man borra hål rakt igenom, ser man i så fall inte när man öppnar skåpet att det sitter en lampa där?
Eller borrar man inte hål i underdelen av skåpet alls?
Har faktiskt ingen aning hur man skall montera, finns det olika? har läst något om LED, vilken typ skall man ha av lampa och hur går man tillväga med monteringen, samt hur drar man elen, är det seriekopplat eller hur fungerar det egentligen.
Tack på förhand.
Jag skulle välja LED p g a dess låga värmeutveckling. Ingen risk att något som råkar stå på bänken under skåpet fattar eld. Nackdelen med LED är hur de dimmras om man vill ha dimmer. Jag har inte sett några LED spottar som går att koppla till t ex en bef infälld dosdimmer, men det finns säker tips på detta forum.
Du behöver inte borra hål om du har en list i framkanten av skåpen. Spottarna har en bygghöjd på ett par cm. Det finns riktigt små LED-spottar som du kan borra in, men då får du kabeldragning i skåpen. Annars kan du dra kabeln i plastlister med lock.
De LED spottar jag kollat på ansluts individuellt till AC/DC-convertern.
Du behöver inte borra hål om du har en list i framkanten av skåpen. Spottarna har en bygghöjd på ett par cm. Det finns riktigt små LED-spottar som du kan borra in, men då får du kabeldragning i skåpen. Annars kan du dra kabeln i plastlister med lock.
De LED spottar jag kollat på ansluts individuellt till AC/DC-convertern.
Redigerat:
Den omvandlar växelström till likström.
Finns en hel del olika sorters "möbelspottar". Både halogen och LED. Du kan sätta utanpåliggande under överskåpen, fälla in dom i en "baldakin" (extra skiva man skruva under överskåpen) eller fälla in dom i skåpen och sätta skivor som täcker spottar/kablage (sk. "Omvänd baldakin"). Glöm inte att fräsa spår för kablarna så att de ej kläms. Samt se till att spottarna har tillräckligt med luftrum ovanför sig (tex 5mm) genom att fräsa i skivan ovanför.
Exempel på möbelspottar hittar du på tex www.hidealite.se
LED spot för infällnad 3x1W powerLED
Vanlig Halogen Möbelspott 20W
PowerLED kopplas i serie till en "LED-converter". Finns dimbara sådana.
Exempel på möbelspottar hittar du på tex www.hidealite.se
LED spot för infällnad 3x1W powerLED
Vanlig Halogen Möbelspott 20W
PowerLED kopplas i serie till en "LED-converter". Finns dimbara sådana.
det blir ju jobbigare med spot som har transformator.. ska man ha det i köket är det ju lite bökigt om man ska gömma den.. visst det är ju mycket säkrare med LED men enklare med vanliga men då måste man ju tänka på brandrisken
Du menar att det finns möbelspottar för nätspänning? Inte halogen iaf! Tror att det finns någon LED variant med inbyggd converter för nätspänning.. har aldrig provat den dock!Ciki skrev:
Springer du på den led varianten med nätspänning kan du väl säga till vilken det är... Hade varit bra ibland...Rrrrr skrev:
Klicka här för att svara