Hej
Vi har varit tvugna att byta ut vår ytterdörr, den gamla var skrev och gick inte att stänga riktigt och var gammal och ful. Så vi köpte en ny och beställde med montering och allt. Problemet är att jag inte riktigt gillat vad snickaren gjort. Problemet är nämligen att fasaden är av mexitegel och att det är en luftspalt bakom teglet innan man kommer till själva träregeln. Och fäster man karmen i teglet sticker karmen ut för mycket. Så det blev att mecka lite. Såhär lösta han det:
Problemet är att jag inte gillar hur det blev. Han fäste en grundmålad panelbräda med skruvar i karmen på utsidan vilket gör att man nu inte längre kan öppna dörren helt, och dessutom blev det inte så snyggt. Så det jag undrar är hur ni gjort i denna situation. Jag hade nog själv, som lekman valt att göra något sånt här:
Hur hade ni gjort i en sådan här situation?
Vi har varit tvugna att byta ut vår ytterdörr, den gamla var skrev och gick inte att stänga riktigt och var gammal och ful. Så vi köpte en ny och beställde med montering och allt. Problemet är att jag inte riktigt gillat vad snickaren gjort. Problemet är nämligen att fasaden är av mexitegel och att det är en luftspalt bakom teglet innan man kommer till själva träregeln. Och fäster man karmen i teglet sticker karmen ut för mycket. Så det blev att mecka lite. Såhär lösta han det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Problemet är att jag inte gillar hur det blev. Han fäste en grundmålad panelbräda med skruvar i karmen på utsidan vilket gör att man nu inte längre kan öppna dörren helt, och dessutom blev det inte så snyggt. Så det jag undrar är hur ni gjort i denna situation. Jag hade nog själv, som lekman valt att göra något sånt här:
Logga in
Skapa konto
Och en sak till. Nu när det ändå är gjort, vad ska man göra för att det ska se okej ut? Idag ser det skevt och fult ut runt dörren, och, om den grundmålade panelbrädan ska målas. Ska den då målas vit som fönsterkarmarna eller grå som dörrkarmen?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Går inte dörren att öppna fullt ut är ju montaget misslyckat, men din lösning skulle nog bli jävligt dålig tror jag. Ser ut som en ostabil hempulad lösning med dörren för långt ut.Hambern skrev:Hej
[bild]
[bild]
[bild]
Den gamla dörren hade en betydligt tjockare karm, ungefär som mitt hemma-snickrade förslag ovan, vitmålad. Då hamnade dörren längre ut, gick att öppna längre och höll också teglet på plats bättre. Såhär ser gångjärns-sidan ut nu.Demmpa skrev:
Logga in
Skapa konto
Antar att detta är det bästa sättet att montera, det var ju trots allt gjort av en fackman... Men hur gör man nu för att få det så snyggt som möjligt? Ska man måla brädorna vita eller kanske grå? Eller ska man försöka hitta smyglister och försöka krångla dit? Funkar det utomhus? Är asdålig på sånt här
Du har nog rätt SueCia. Som sagt, är rätt dålig på sånt här. Men den gamla karmen såg ut ungefär så, fast vitmålad, så det såg ut som en enda tjock karm. Men antar att det är bättre som det är nu, problemet är bara att det dels är fult och dels inte så praktiskt. Men det går säkert att fixa i ordning
Placeringen av dörren är gjord på bästa sätt. Tyvärr minskar öppningsvinkeln, men är det ett problem?
Brädfodringen ser fruktansvärd ut. Snickaren kan inte haft mycket yrkesstolthet som valde att göra detta med ohyvlad panel. Skruvarna sitter också osymmetriskt så nu måste de döljas totalt, vilket kan vara svårt, för att inte störa det visuella intrycket. Fodringen ska göras med planhyvlat virke som sedan målas i dörrens kulör och glans (färgkod kan du få från dörrförsäljaren). Reklamera denna del.
Brädfodringen ser fruktansvärd ut. Snickaren kan inte haft mycket yrkesstolthet som valde att göra detta med ohyvlad panel. Skruvarna sitter också osymmetriskt så nu måste de döljas totalt, vilket kan vara svårt, för att inte störa det visuella intrycket. Fodringen ska göras med planhyvlat virke som sedan målas i dörrens kulör och glans (färgkod kan du få från dörrförsäljaren). Reklamera denna del.
Håller med. Ser rätt osnyggt ut. Brädorna sitter dessutom helt snett och fult gentemot karmen och teglet. Kan man reklamera sånt? Aka man höra av sig och be honom göra det snyggare? Eller aka jg göra det själv?peroande skrev:Placeringen av dörren är gjord på bästa sätt. Tyvärr minskar öppningsvinkeln, men är det ett problem?
Stort tack för alla kommentarer. Jag gör nog såhär:
Försöker slipa bort det mest ojämna med sandpapper. Fyller skruvhålen med utefog och jämnar till. Målar på med samma kulör som dörrkarmen. Hur låter det? Har inte hjärta att reklamera
Lägger självklart ut bilder på färdiga resultatet
Försöker slipa bort det mest ojämna med sandpapper. Fyller skruvhålen med utefog och jämnar till. Målar på med samma kulör som dörrkarmen. Hur låter det? Har inte hjärta att reklamera
Lägger självklart ut bilder på färdiga resultatet
Redigerat: