Hej,

Jag ska installera diskmaskin och behöver montera ut stommen till köksskåpet under bänken. Det sitter väldigt stadigt och vad jag kan se så kan jag inte se några skruvar så misstänker att det är limmat.

Har ni några tips på hur jag går tillväga och vad jag behöver göra?

Skickar med lite bilder, uppskattar all hjälp!

• Ett tomt köksskåp utan stomme med verktyg som hammare och skruvmejslar placerade på bottenplattan av skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detsamma som ses på bilden: en köksbänkskiva ovanför en tom stomme till köksskåp, med VVS-rör synliga till vänster under bänken.
    Skapa konto
  • Köksstomme under diskbänk med rörliga delar och inga synliga skruvar, misstänkt lim.
    Skapa konto
  • Bild av undersidan av köksskåp, visar träpanel, metallbeslag och en rad borrhål, används i diskussion om att montera ut ett skåp för diskmaskin.
    Skapa konto
  • Närbild av ett köksskåp utan skruvar, med synliga löpare och träremsor, samt en skadad väggyta.
    Skapa konto
Det normala är att man skruvar ihop skåpstomarna med varandra. Du behöver således leta efter skruv både i det skåp du ska ta bort och skåpen på var sida om detta skåp. Tycker mig se flera misstänkta hål i sidorna på bilderna.

MathiasS MathiasS skrev:
Det normala är att man skruvar ihop skåpstomarna med varandra. Du behöver således leta efter skruv både i det skåp du ska ta bort och skåpen på var sida om detta skåp. Tycker mig se flera misstänkta hål i sidorna på bilderna.
Tack för svar! Den vänstra skåpstommen har inga skruvar, däremot verkar bottenstommen samt stålskivan uppe till vara de två som gör att den sitter. Tror jag behöver börja med att få bort botten alltså.

Har du koll på vad stålskivan där uppe är till för?

• Hand håller hammare inuti köksskåp under diskbänk, visar rörsystem och återvinningsbehållare. Skåpstommen behöver demonteras.
    Skapa konto
  • Vitt skåp med öppnad dörr, synliga skruvhål på sidan, plastlåda med lock innehållande små verktyg. Skåpet saknar skruvar för att fästa det.
    Skapa konto
  • Vänster skåpstomme utan skruvar med en stålskiva överst syns inuti ett skåp med träkant upptill.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.