Vi ska bygga nytt kök och har köpt kök och diskbänk från IKEA. Blandaren kommer från Mora. (Läste här på forumet att IKEAs blandare inte var att föredra.)

Jag funderar på hur blandaren ska monteras i plåten. Håldelen är en sak, har inte riktigt fått klart för mig hur jag ska göra där, men tänker att det nog kommer lösa sig när momentet närmar sig. Ni kanske har bra tips här?
Men räcker det med bara plåten? Blir det styvt nog? Blandaren kommer ju förvisso sitta med en ganska rejäl bricka från undersidan, men det känns ändå lite som att det kan "gunga" lite när man vrider på den långa pipen. Hur brukar det se ut egentligen, jag kanske bara är lite nojig? :S

/Olle

gadeberg skrev:
Du ska låna eller hyra el håltagare för diskbänksblandare.
Du har inte fått med en träbit att ha som stöd under blandaren?

[länk]
den instruktionen måste vara skriven av en " jagharlärtmigsjälvare "
moment 10 gör man definitivt inte då det finns risk att man lägger på för mycket och spräcker muttern,
nä man smörjer endast lite med locherpasta unipak eller motsvarande

Ja helt sant, såg det nu.
När det är en klämringskoppling så lägg inte på någon tejp eller lin

Förstår inte heller gängtejp på gängorna. Vilken funktion skulle den fylla?

gadeberg skrev:
Låna/hyra håltagare? Behövs det för att göra ett hål? Funderar mer på att använda min vertikalfräs. Hur svårt kan det va att få till ett hål.

Angående träbit har jag fått med en stor plastbricka som jag misstänker ha samma funktion som träbiten. Uppfattar svaret som att det kommer bli stadigt nog.

/Olle

ja det blir nog bra.

glöm inte att även klammra blandar rören, för att minska stressen på kopplingarna från diskbänkar som det ofta är tunt gods på. säkervatten grej

Det vet jag inte om jag har sett att man gjort någonstans. Funderar på hur nödvändigt det är. Prisolrören hade jag tänkt montera fast mot väggen, räcker inte det?

gadeberg skrev:

[länk]
Var kan man låna/hyra en håltagare? Jag tänkte köpa blandare på Rinkaby rör, men där kan man ju knappast låna. Hur fungerar håltagaren?
Jag har en gammal 50-talsdískbänk som jag tänkte ta hål i, fungerar det att borra i den?

ja köp en. Inga jättepengar. Annars får du väl fråga lämplig kompis eller rörmockare. Det är rätt svårt att få till ett bra 35mm hål i en diskbänk.

Det blir rörmokaren som får göra hålet. Han ska få fixa några kopplingar och tar då hålet och blandaren med. Blir enklast så.

Jag menade att borra ett 35mm hål är inte så lätt att få det bra. Med håltagaren är det inga problem. Men ska han ändå komma så är det ju lika smidigt att ta han

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.