I badrummet har jag rör utan någon ventil. Jag skulle vilja montera en kulventil på den klämringskoppling(?) som 13mm röret går till.

Övre muttern verkar vara runt 20-21mm ytterdiameter.

Röret som går ner i golvet vet jag inte.

Kan jag montera en kulventil på klämringskopplingen, isf vilken dimension? Hittar ej 13mm.

Klämringskoppling och 13mm rör i badrum utan ventil, nära toalettfot och kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligen har du äldre rörmåtten mät noga med skutmått ytterdiametern. Sedan går du till en vvs firma och berättar vilket mått du har..det finns övergångar mellan de nya och gamla måtten där de gamla är lite större (13mm) än dagens 12mm

Firmor som Comfort eller Ahlsell har dessa eller kan ta hem åt dig. Bäst är en ventil med övergång där ena sidan är gamla måttet 13mm och den andra 12mm. En sådan kulventil kan du beställa hos rörfirman.

https://www.koppar.com/wp-content/uploads/2017/01/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
D droopy skrev:
Möjligen har du äldre rörmåtten mät noga med skutmått ytterdiametern. Sedan går du till en vvs firma och berättar vilket mått du har..det finns övergångar mellan de nya och gamla måtten där de gamla är lite större (13mm) än dagens 12mm

Firmor som Comfort eller Ahlsell har dessa eller kan ta hem åt dig. Bäst är en ventil med övergång där ena sidan är gamla måttet 13mm och den andra 12mm. En sådan kulventil kan du beställa hos rörfirman.

[länk]
Tack

Huset är från 1959 så det är garanterat de gamla dimensionerna.

Jag har också en sådan här koppling ansluten till toalett.

Formen börjar på 19mm utvidgas till 22mm.
Vad kan det vara för gänga som passar tro?

En grå rörkoppling utvidgad från 19mm till 22mm ansluten till en vägg, möjligtvis del av en toalettinstallation.
Skapa konto
Toalettkoppling med 19mm övergång till 22mm monterad på vägg med rosa slang ansluten.
Skapa konto

Krilleman
Vatette har 15x13 förminskningar som passar i valfri koppling/minikulventil från Vatette.
Finns hos nästan alla internetbutiker tex:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-15x13/
https://hemmatema.se/vvs/rordelar/rordelar-kopparror/vatette-forminskningsset-15x13/
https://www.vvsochbad.se/vatette-forminskningsset-15x13mm-570065

På den sista frågan är den nästan säkert att det är 15-gänga.

Produktkatalogbild med en förminskning från Vatette, markerad 15x13 dimension, omgivet av andra storlekar och artikelnummer.
Skapa konto

• Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette har 15x13 förminskningar som passar i valfri koppling/minikulventil från Vatette.
[länk]
[länk]
[länk]

[bild]
Tusen tack.
Du har svar på alla frågor :)

Har samma problem i mitt hus, jag har förvisso rörmokare inbokad för andra jobb, men jag vill gärna köpa grejorna själv för att slippa dyra Ahlsell/Dahl-priser på dessa tilläggsarbeten. Det är egentligen inte pengarna utan principen att de har ockerpriser.

Jag behöver kulventiler till köksblandaren, ena röret är koppar 16mm, det andra är galvat 22mm. Blandaren har standard slätända (10mm?). Köper gärna sakerna på Hornbach som ju har Vatettes sortiment på hyllan.

Hur funkar förminskningar egentligen? Stoppar man i dom i ventilen och sen i med röret?

Krilleman Krilleman skrev:
[länk]
[länk]
[länk]

[bild]

Hur ska den sitta? Se nedan bilder

Hand håller mässingskoppling bredvid gängad rörstump vid vägg och kaklat golv.
Skapa konto
Mässingsröranslutning och rörstick på ett kaklat golv nära en vägg och nedsutten färg.
Skapa konto
Radiatoranslutning med termostatventil, avtagen mässingskoppling och öppet rör på skadat kakelgolv.
Skapa konto

Där går Du nog bet! Låt rörmokaren både fixa prylar och jobbet.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Där går Du nog bet! Låt rörmokaren både fixa prylar och jobbet.
Måste väl gå göra själv?

Du ska inte röra den befintliga kopplingen utan du ska använda förminskaren i din nya kulventil. In med 13mm röret genom förminstakren så blir det rätt.

• Gilla
Allkonstnären
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Du ska inte röra den befintliga kopplingen utan du ska använda förminskaren i din nya kulventil. In med 13mm röret genom förminstakren så blir det rätt.
jag vill ju ha ventilen precis vid kopplingen. Röret på bild går till handfatet och kommer slängas.

Kopplingens ända är ju formad. Behöver man kapa för att kunna få på en ventil på den utvändiga gängan?

Är det rörskarvar i golvnivå?

• Gilla
Christer G.V.
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Måste väl gå göra själv?
Men förminskningen Du köpt är till för en 15 Vatettkoppling

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Men förminskningen Du köpt är till för en 15 Vatettkoppling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.