Byggahus.se
Hej,

ska hänga upp en hatthylla men är osäker på vad för typ av vägg det är jag jobbar med. Det är ett tunt lager vitt (gips tror jag) precis under tapeten. Sedan ett mörkt grått smuligt material (mycket smuligt) som är rätt lätt att borra i men som smular sönder lätt (gissar att det inte är betong p.g.a. lätt att borra i och sedan ser jag trä i botten på det hål som är borrat. Väggen är tunn (150-200 mm) och separerar hallen från köket. Har funderat på betong men tycker det är för lätt att borra i är osäker på varför jag ser trä. Det är definitivt inte gipsskiva. Huset byggdes på 40-talet och är en lägenhet i ett flervåningshus, kan dock renoverats sedan dess. All hjälp uppskattas! om någon vet vad det är för typ av vägg och vad för typ av plugg som behövs samt om jag ska använda ankarmassa.
 
  • Ett runt hål i en grå vägg med synlig isolering eller material inuti. Skadad yta runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
H halj skrev:
Låter som lättbetong. Finns särskild skruv för detta dock rätt grov, 8mm. T.ex.
[länk]
Tack för svar! är det vanligt att det ligger trä bakom lättbetong? tyvärr är skruvarna alldeles för grova. Hatthyllan kan bara hängas på skruvar vars huvud är max 7-8 mm breda.
 
T tergo skrev:
ev en kloasongvägg [länk]
Tack! Har gogglat lite, kan vara det. Vet du något om att montera i Kloasangvägg? räcker det om man in i spräckpanelen eller ska man hela vägen in i plankstommen? jag antar att plugg är överdrivet om det finns en trästomme att fästa i. Väggen är som sagt rätt tunn så bör inte vara långt till stommen....
 
behövs inte plugg i den sorten vägg, spräckpanelen brukar sitta med 5-10 mm mellanrum och där brukar vara ca 25mm puts
em_gw em_gw skrev:
räcker det om man in i spräckpanelen
ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.