Hej! Dum som jag är beställde jag denna från jula, innan jag kollade hur det skulle funka med eventuella rör.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ornor/svart-duschhorn-med-skjutdorrar-021671/

Nu har jag ju rör på väggen som såklart är i vägen. Har sett online att det finns något som heter rördragningsprofil, men jag hittar ingen med rätt mått.

Förslag på andra lösningar hur jag kan få detta att funka? Helst utan att köpa ny duschhörna…

• Svart duschhörna med skjutdörrar monterad i ett badrum intill en toalett, väggrör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart duschhörna med skjutdörrar monterad vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sofie_parhus_2020 skrev:
Hej! Dum som jag är beställde jag denna från jula, innan jag kollade hur det skulle funka med eventuella rör.

[länk]

Nu har jag ju rör på väggen som såklart är i vägen. Har sett online att det finns något som heter rördragningsprofil, men jag hittar ingen med rätt mått.

Förslag på andra lösningar hur jag kan få detta att funka? Helst utan att köpa ny duschhörna…
Någon slags profil som du limmar fast på väggen och som går att ta ur för rören på väggen. De jag kollat på så kan man köpa en större profil som sätts fast och man gör hål för rören. T ex: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MInKK9irCLhQMVPhiiAx2aHQ-HEAQYBCABEgKyTvD_BwE

• Gilla
Sofie_parhus_2020 och 1 till
  • Laddar…
Japp, du har ju inte marginal nog att göra uttag i den befintliga listen (hela vägen iallafall) så du får sätta något annat mot väggen som gör att du får en rak yta att sätta duschen mot.
En aluminiumprofil med samma bredd och färg som du sågar ut för rören i, bonus om du lyckas få in en del av det du sågade ur bakom rören för att få ett så litet hål som möjligt att försegla med silikon.

• Gilla
Sofie_parhus_2020 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade mest troligen satt en profil i andra hörnet också, då det inte garanterat är helt rakt. Då blir det enhetligt och fint.

• Gilla
Sofie_parhus_2020
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ni vet att de inte är godkända och montera om ni inte har en brunn utanför duschen också som inte syns på bild va. ;)
Med den bottenprofilen kan inte ev. läckage från toalett och vask ta sig till brunnen nämligen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alternativt så drar du om rören och går ner med rören, men det är ju också en rätt stor operation

Paul-Staffanstorp
nino nino skrev:
Alternativt så drar du om rören och går ner med rören, men det är ju också en rätt stor operation
Här ser man vikten av att ALLT ska vara bestämt innan man drar igång ett liknande projekt för då hade man redan innan dragit rören vid taket och ner.
Brukar nämna detta när jag är ute och tittar på jobb och får ibland kommentarer som att "vi vill få färdigt kaklingen först och bestämma sen vad som passar in", men då får de leta efter en annan entreprenör för jag vet då vem som får stå där med problemen som kan dyka upp. ;)

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Ja precis, så sa jag också när jag hade eget
Bestäm precis allt och köp helst hem allt i förväg.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
nino nino skrev:
Ja precis, så sa jag också när jag hade eget
Bestäm precis allt och köp helst hem allt i förväg.
Ja, det optimala är att ha allting fysiskt för det är inte alltid man kan se hur infästningar och upphängningssystemen fungerar på internet och när det ska dras fram el och vvs är ju sådant av största vikt och veta så ingenting är i vägen sedan.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
Någon slags profil som du limmar fast på väggen och som går att ta ur för rören på väggen. De jag kollat på så kan man köpa en större profil som sätts fast och man gör hål för rören. T ex: [länk]
Denna ska jag titta vidare på, tack! Ser ju ut att kunna funka 👏🏻

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här ser man vikten av att ALLT ska vara bestämt innan man drar igång ett liknande projekt för då hade man redan innan dragit rören vid taket och ner.
Brukar nämna detta när jag är ute och tittar på jobb och får ibland kommentarer som att "vi vill få färdigt kaklingen först och bestämma sen vad som passar in", men då får de leta efter en annan entreprenör för jag vet då vem som får stå där med problemen som kan dyka upp. ;)
Jag förstår vad du menar. Jag kanske ska förtydliga att det enda jag gjort här är att jag har tagit ut den gamla duschhörnan (som var exakt samma modell som denna fast 20 år äldre) + målat väggarna. Detta i väntan på den större renoveringen som vi hoppas kunna göra inom ett par år.

Så badrummet är gammalt och får en budget-makeover i väntan på den stora…

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
S Sofie_parhus_2020 skrev:
Jag förstår vad du menar. Jag kanske ska förtydliga att det enda jag gjort här är att jag har tagit ut den gamla duschhörnan (som var exakt samma modell som denna fast 20 år äldre) + målat väggarna. Detta i väntan på den större renoveringen som vi hoppas kunna göra inom ett par år.

Så badrummet är gammalt och får en budget-makeover i väntan på den stora…
Ok, men ha i åtanke att du kan få problem vid eventuella läckage när den "står" på golvet och blockerar åtkomsten till brunnen.

Skruva på plastdistanser under duschhörnan som nödlösning så att vatten kan ta sig till golvbrunnen.
Mycket går att lösa😉

• Gilla
Sofie_parhus_2020
  • Laddar…
Ok, men ha i åtanke att du kan få problem vid eventuella läckage när den "står" på golvet och blockerar åtkomsten till brunnen.
Det hade jag inte alls tänkt på 🙈 eftersom den gamla också hade denna lilla kant nertill… men tar med mig det framåt, känns såklart relevant att vatten utanför ska kunna rinna ner också…

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Är det verkligen så? Golvbrunn är ju inget krav i ett rum med bara handfat och toalett?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.