Vi ska ha in en altandörr om ett par veckor och jag önskar få koll på hur montaget ska utföras. Speciellt intresserad av fogningen utomhus mellan karm och fasad.

Det finns en beskrivning från svenskt trä (länk: https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/) som beskriver det bra. Men den har några år på nacken, är detta fortfarande praxis för hur man bör montera? Finns det någon beskrivning som säger hur man fogar ytterdörr vid putsfasad? Där har man ju inga foder och smyglister utvändigt där en "luft- och dräneringskanal" kan bildas bakom.

Tacksam för input

J
Här har du en illustration om hur du kan göra..

• Illustration av en putsad fasad med fotplåt, dörrtröskel, fuktspärr, puts och tätband markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan brukar vara om man vill lägga fog eller inte i framkant där karm och puts möts och ligger mot varandra.
Jag brukar dra en liten fogsträng på anläggningsytan och sedan torka bort överflödigt när karmen är på plats men jag har även monterat utan den fogen.
Jag brukar även använda drevband då det inte går att dreva utifrån, inifrån drevar jag som vanligt.
Tröskelbleck bör användas om det är möjligt.

J Jansson69 skrev:
Här har du en illustration om hur du kan göra..
Tack för illustrationen! Förstår jag det rätt som att man har en smyglist från karm ut till fasad, precis som för en träfasad? Förutom att man här putsar över den så att man har puts ända in till karm...

J
Q qvrk skrev:
Tack för illustrationen! Förstår jag det rätt som att man har en smyglist från karm ut till fasad, precis som för en träfasad? Förutom att man här putsar över den så att man har puts ända in till karm...
Ja man putsar istället svar ja!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.