Hej!

Funderar på en monoblock, men jag blir lite osäker på hur stor arbetstank man behöver?
Tips på prisvärd leverantör?

Räcker det med slinga i tanken för varmvatten?

Säljaren rekommenderade 400L, ca 150L för uppvärmning och 350L för varmvatten med 60m slinga i, DN25. Jag har ingen uppfattning om hur stor eller liten acktank man behöver. Det är en tvådelad tank.

Lägger upp en bild på ungefär hur jag menar med att tanken är tvådelad, pumpen stödjer att man kan ha olika temperatur på varmvatten och uppvärmningsvattnet via en elektrisk 3vägs ventil.

Tar tacksamt emot förslag.

• Tvådelad ackumulatortank för varmvatten, ena sidan visar yttre design och andra sidan dess inre uppbyggnad med slingor.
För att få ett svar måste du skriva hur stor vpn är, vilken typ dvs inverter/onoff och hur stort energibehov huset har samt hur du fördelar värmen(raddar, gv, annat).

Generellt utan att veta något om ditt system, så tar du en inverter och har tillräcklig systemvolym i dina raddar/gv, så kan du i princip skippa acktanken. Den gör bara "reaktionstiden" vid skiftande värmebehov trögare, vilket man idag brukar försöka undvika.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
För att få ett svar måste du skriva hur stor vpn är, vilken typ dvs inverter/onoff och hur stort energibehov huset har samt hur du fördelar värmen(raddar, gv, annat).

Generellt utan att veta något om ditt system, så tar du en inverter och har tillräcklig systemvolym i dina raddar/gv, så kan du i princip skippa acktanken. Den gör bara "reaktionstiden" vid skiftande värmebehov trögare, vilket man idag brukar försöka undvika.
Du har rätt, jag var lite väl sparsam med information.

Huset har 220 m2 uppvärmd yta (Södermanland), effektbehov på ca 13KW vid DUT, radiatorer och golvvärme (Golvärmen styrs av egen shunt och pump, men bara en liten del av huset som har golvvärme, ca 50kvm). Nuvarande system är pelletspanna.

Värmepumpen är en inverter specad till 18KW vid +7, den ger 9KW vid -15, så jag räknar med spetsvärme riktigt kalla dagar. Den cirkulerar vatten mellan inomhusdelen. Värmepumpen har ingen egen tillsatsvärmare men kan däremot styra elpatroner i acktank, där man kan sätta olika kriterier för när elpatronen ska starta.

Värmepumpen arbetar med fast kondensering, men den har en elektrisk 3vägsventil vilket gör att jag kan styra olika gradtal på varmvatten och uppvärmning, därav skulle jag vilja ha en delad tank.

Vi är 3 i familjen och i värsta fall behöver den klara 45 minuters dusch om alla ska duscha och om vi har någon gäst, finns 2 duschar i huset.

Leverantören kan bygga acktanken efter ritning, bara jag får ett hum om hur stora volymer jag behöver och hur man bäst hanterar varmvattnet.

Tar tacksamt emot råd :)

Jag funderar på om man ska ha extern styrning av elpatron med termostat? Då skulle den gå in även om pumpen eller dess styrning skulle gå sönder.

Kanske en liten varmvattenberedare i serie?

Redigerat:
God ide jag har en 60liter beredare i serie med slinga i acktank,har fungerat i ett tiotal år Dock har jag lite högre effekt på värmeelementet i beredaren. på sommaren fungerar varmvattnet på 60litersberedaren då värmepumpen är avstängd hela sommaren.Kan rekommendera detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.