Vi beställde hem ett mögeltest som man gör hemma själv, resultatet ser ni på bifogad bild. Ni som har gjort liknande tester, hur tycker ni vårat resultat ser ut? De exempel-bilder som man kunde se när man köpte testet ser mycket värre ut, med mycket större mögelkolonier.

Är de små vita prickarna också mögelkolonier, ska de också räknas med?

• Mögeltest i en petriskål med flera små och stora mögelkolonier på en tygbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket mögeltest är det ni använt er av?

Eftersom det finns mögelsporer i luften hela tiden vet jag inte riktigt vad ett sådant test säger, särskilt när det inte görs en referensbedömning av hur spormängden och artsamansättningen ser ut utomhus och utomhus. Personligen hade jag undvikit denna typ av test, det finns i min mening bättre test att använda men vill poängtera att även de är i mellan åt svårtolkade.

Vad är det som föranlett att ni gjort ett mögeltest?

• Gilla
Maalkl och 2 till
  • Laddar…
Vi flyttade in i huset för 4 år sedan /platta på mark 1973, tegelfasad) och vi kände då att det luktade speciellt i huset. Vi har lagt nya golv överallt, målat alla tak och tapetserat alla rum och vi känner stor skillnad. Dock så har vi ett par gånger fått höra av bekanta att de tycker att det luktar mögel om oss när vi träffar dem.

Vi lider inte av lukten, jag kan känna en speciell lukt när man kommer hem efter att vi varit borta ett par veckor och man inte är van vid den och när huset varit stängt ett par veckor. Vi har folk i släkten som är gansks känsliga för mögel men de har inte känt något när de är hemma hos oss.

När vi lade ny parkett på undervåningen i ett par rum så var vi nere på plattan och vi såg inget konstigt då. I vissa rum har vi bara lagt nytt golv ovan på gammal plastmatta men även parket ovanpå gammal heltäckningsmatta. Min far tror det är limmet i de gamla golven som luktar.

Innan oss bodde det en gammal tant i huset och hon har verkligen inte slitit på det. Vi har inte sett några mögel- eller fuktskador men vi har heller inte rivit ut de gamla badrummen ännu, men de ser helt OK ut.

Ligger parketten och plastmattan direkt på betongen eller hur ser uppbyggnaden ut på bottenvåningen? Lukten skulle bland annat kunna komma från mögel men kan även vara från fuktskadad tryckimpregnerat virke.

Jag skulle gissa att de gamla mattorna (plastmatta och heltäckningsmatta) ligger på plattan direkt.

I vardagsrumsdelen tog vi bort det gamla parkettgolvet och såg plattan, den såg torr och fin ut, sedan lade vi ny parkett (med plastunderlag först).

I matrum o kök låg det plastmatta som förmodligen låg direkt på betongen, där lade vi nytt limoleumgolv ovanpå.

Samma sak i 2 sovrum, där låg heltäckningsmatta (verkade vara limmad direkt på plattan) och där la vi bara på parkettgolv direkt ovanpå.

Vi har nu beställt ett ordentligt (hoppas jag, för det kostade 9500) lufttest där man kan hitta både mögelsporer men även allehanda kemikalier från tryck virke eller govlim, impregnerade syllar etc. (De skulle placera ut ett par rör som sedan skickas till ett labb i Tyskland...)

I de två sovrummen skulle man ju tänka sig att man hyfsat lätt kan riva upp parketten och ta bort heltäckningsmattan och se hur det ser ut.

Om det är golvlim eller andra kemikalier i plattan som luktar, går det att åtgärda det? Spärra på något sätt med primer eller flytspackel eller liknande?

Om man vill kolla syllarna, då är det borrprov som gäller kanske?

Känner ni lukten i hela huset eller har ni kunnat begränsa vilka utrymmen som luktar? Låter svårt att veta var ifrån lukten kommer med enbart luftprovtagning.

Är det betongplattan som är luktkontaminerad så kan det gå att slipa betongen men då måste det först fastställas hur djupt ämnena trängt ner i betongen. Det finns även spärrskikt som stoppar emissioner, finns i folieform som innehåller aluminium, finns även diffusionsöppna dukar som begränsar emissioner. Men risken finns ju att det är en kombination av skadade golvmaterial och tryckt virke som luktar.

Syllarna går det att ta materialprov på och analysera för Klorfenol och Kloranisoler vilket kan vara en källa till mögelliknande lukt.

Har ni tillgång till konstruktionsritningar på huset? I så fall kan du börja och se vart det kan sitta tryckimpregnerat virke.

Jag gissar på otillräcklig ventilation i första hand. Beskriv var ni har frånluftsfläktar och tilluftsventiler i huset.

Det luktar mest i hallen och i trappen. Som jag beskrev tidigare så har lukten blivit mindre påtaglig när vi renoverat ytskikten och till saken hör att trappen inte är målad (original furutrappa) och under trappen i en skrubb har vi inte lagt in golv. I hallen har vi kvar originalytterdörren. Min gissning är att det skulle lukta mindre i dessa rum om vi målade trappen, lade golv i skrubben under trappen samt böt eller målade ytterdörren. Jag har lite svårt att se att vi har något mögelangrepp i hall och trapp som vi inte kan se...

Vi har frånluftsventilation (fläkten uppe på taket var dock paj när vi flyttade in, oklart hur länge den varit det) med utsug i 2 badrum, kök, tvättstuga. Vi har satt in en alliansfläkt i köket (samverkar med fläkten uppe på taket) och där finns ett läge man kan använda när man duschar som gör att fläkten på taket drar på ordentligt, brukar trycka in den knappen när vi duschar. 3 av fönstrena på nedervåningen har rejäla vädringsluckor på sidan om fönstret (1 dm breda och hela fönstrets höjd) och dessa står öppna allt som oftast.

Min sambo har blivit lite paranoid och tycker att det luktar vid en punkt bredvid sängen (men inte 1 meter längre bort...). Själv har jag inte jättestarkt luktsinne och känner inte så mycket (mer än när man varit borta ett par veckor och upplever lukten som "ny").

Har tyvärr inga konstruktionsritningar, dock så ser alla hus likadana ut så någon granne kanske vet...

Har ni inga ventiler som står öppna året om alls i huset?

Nej, inga ventiler mer än vädringsluckorn

S Saerdna skrev:
Nej, inga ventiler mer än vädringsluckorn
Gah! Bäst att du läser på lite mer om ventilation. Det är förmodligen en av anledningarna att det luktar instängt mm.

Satsuki
Centano Centano skrev:
Eftersom det finns mögelsporer i luften hela tiden vet jag inte riktigt vad ett sådant test säger, särskilt när det inte görs en referensbedömning av hur spormängden och artsamansättningen ser ut utomhus och utomhus. Personligen hade jag undvikit denna typ av test, det finns i min mening bättre test att använda men vill poängtera att även de är i mellan åt svårtolkade.

Vad är det som föranlett att ni gjort ett mögeltest?
Så sant! Om man sätter en öppen agarplatta i vilket hus som helst kommer man få påväxt på denna och det går absolut inte att göra en bedömning av evt mögel i huset eller evt verklig betydelse. Och att privatpersoner utan någon som helst träning tar det gör det värre, absolut 0 standardisering i provtagningsprocessen.

Hel obegripligt att man kan få sälja sådan skit!
Hoppas den inte var för dyr…

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gah! Bäst att du läser på lite mer om ventilation. Det är förmodligen en av anledningarna att det luktar instängt mm.
Jo, visst finns det bättre ventilationssystem än mekanisk frånluft utan tilluft, men så ser det ju ut i rätt många villor från 70-talet, och de andra 70-talshus jag bott i har nog haft det värre ställt med ventilationen även om de inte luktat illa... Får se om jag orkar dra in FTX vad det lider...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.