Hej. Jag misstänker att jag har fått ett angrepp av svartmögel i hörnet av duschkabinen i badrummet. Det svarta (möglet?) har ökat och nu känner man dessutom en frän/unken doft i duschkabinen. Jag måste erkänna att jag inte direkt har varit duktig på att rengöra just där tidigare.
Är det här något som måste saneras utöver att jag rengör med mögelborttagning? Jag tänker på hälsoriskerna.
Jag gjorde en fuktmätning nyligen i badrummet som inte påvisade någon hög fukthalt eller fuktskada.

20140506_231203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum222 skrev:
Hej. Jag misstänker att jag har fått ett angrepp av svartmögel i hörnet av duschkabinen i badrummet. Det svarta (möglet?) har ökat och nu känner man dessutom en frän/unken doft i duschkabinen.
Hej och välkommen till forumet!

Nu är det lite svårt att se på bilderna men om allt är helt och tätt och det enda problemet är lite ytligt mögel så tycker jag att du egentligen inte har något problem alls. Mögel blir det på liknande platser. Inget konstigt och det enda jag tycker mig se är ett städbehov. Spruta på lite Klorin och skrubba rent så anser jag "problemet" löst.

Personligen tycker jag "skräcken" hos många för mögel är överdriven. Har man ett fuktigt utrymme som exempelvis ett "inklämt hörn" bakom en duschkabin blir det mögligt och måste städas då och då.

S
bakom kabinen stannar fukten längre och det är säkert små varmt.
du kan ha en fukt skada där, då du har rören där

ja, det är mögel. Skrubba rent och öka ventilation
gaia

Klorin och svamp ger mer skrubbarbete och det verkar du inte gilla. Köp ett sprejflaska för dusch/badrum som även är fettlöslig. Cilitbang har en som är mot mögel och beläggningar som innehåller även klorin. Det finns andra produkter som snarlika. Följ instruktionerna och det som blir kvar kan du behöva spruta på en gång till och gnugga bort det. Ett antikalkmedel kan du också behöva för att ta bort de vita beläggningarna.Om du ökar ventilationen så minskar du möglet som andra har skrivit. Har du även fått lite svarta fläckar i taket så styrker det att du har dålig ventilation. Rengör och måla med antimögelfärg anpassad för våtrum så försvinner möglet i taket.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.