Byggahus.se
Hej!

Vi bor i en BRF där badrummen renoverades ca 12 år sedan (ångrar lite att vi tog bort badkaret då det inte alls var svårt att hålla rent innan dess). De senaste åren har det varit mer mögelangrepp i badutrymmet än tidigare. Bytte silikonfog innan sommaren 2022. Använder då och då även en professionell ångtvättsmaskin för att göra rent (förutom att skrubba plattor och fogar med olika medel). Nu är det dags att rengöra på djupet igen och jag tänker att jag ska ta bort silikonfogen, men nu funderar jag på att prova 1) Cascos AquaSeal Våtrumsfog. Blir det bra?

2)Kan jag ta och mixa ihop lite kakelmassa och fylla igen hålen (se bild) lite sporadiskt?

3)Har det alltid varit så att man lägger silikonfog vid golv-vägg eller blir det bättre med kakelfog? Hur ser jag till så att fukten/möglet inte tar sig in genom sidorna på våtrumsfogen? Jag rengör med fogborste men vill inte riva upp våtrumsfogen med det...

4) Skvallerröret tycker jag är lite lågt placerat, eller? Vid hålet är det konstant blött pga duschutrymme men reglerna var väl annorlunda då detta gjordes.

5) Bör badrumsdörren ha en större glipa (mellanrum mellan dörr och tröskel) så att ventileringen ska fungera som den ska?
 
  • Vita kakelplattor med grå fogar i närbild. Ren, minimalistisk design. Vägg eller golv material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vägg med rörmokararbete, mögel, skada, vit och grå, kakelplattor, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Var ska fogen vara?
Silikon används ibland för att den är tät, t.ex. i hål som går genom tätskiktet, och ibland av estetiska skäl.

Är det sanitets/våtrumssilikon du har använt tidigare?
Sånt borde inte mögla på drygt ett år om inte ventilationen är dålig just där fogen är. Försök se till att det blir torrare genom att torka av med en skrapa eller en handduk efter dusch.

Men man får inte heller förstöra ytan på silikonet så den blir gropig genom ovarsam behandling.

2. Om du menar att blanda kakelfog (klinkerfog om det är golv) enligt instruktionen och använda det för att fylla igen hål i kakelfog så går det men det brukar vara svårt att få ett tunt skikt av kakelfog att fästa i längden.

3. Numera brukar man inte ha silikonfog i golv-vägg-vinkeln utan klinkerfog i stället. Kakel- och klinkerfog är inte täta utan vatten går igenom dem. Tätskiktet är ju bakom kakel/klinker. Mögel kan inte leva bakom plattor och fog för där finns det ingen näring till det.

4. Numera ska det väl vara minst 6 cm mellan allting, t.ex. mellan golv-vägg-vinkeln och ett rör. Tidigare kan det ha varit andra regler. Numera är det inte tillåtet att ha skvallerrör i duschen.

5. Vet inte hur stort mellanrum du har men det behövs inte så mycket för att det ska kunna passera 15 l/s genom det. Ett sätt att veta om mellanrummet räcker är att mäta luftflödet genom badrummets frånluftsventil med dörren stängd resp. med dörren öppen.
 
  • Gilla
Haj3n
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Var ska fogen vara?
Silikon används ibland för att den är tät, t.ex. i hål som går genom tätskiktet, och ibland av estetiska skäl.

Är det sanitets/våtrumssilikon du har använt tidigare?
Sånt borde inte mögla på drygt ett år om inte ventilationen är dålig just där fogen är. Försök se till att det blir torrare genom att torka av med en skrapa eller en handduk efter dusch.

Men man får inte heller förstöra ytan på silikonet så den blir gropig genom ovarsam behandling.

2. Om du menar att blanda kakelfog (klinkerfog om det är golv) enligt instruktionen och använda det för att fylla igen hål i kakelfog så går det men det brukar vara svårt att få ett tunt skikt av kakelfog att fästa i längden.

3. Numera brukar man inte ha silikonfog i golv-vägg-vinkeln utan klinkerfog i stället. Kakel- och klinkerfog är inte täta utan vatten går igenom dem. Tätskiktet är ju bakom kakel/klinker. Mögel kan inte leva bakom plattor och fog för där finns det ingen näring till det.

4. Numera ska det väl vara minst 6 cm mellan allting, t.ex. mellan golv-vägg-vinkeln och ett rör. Tidigare kan det ha varit andra regler. Numera är det inte tillåtet att ha skvallerrör i duschen.

5. Vet inte hur stort mellanrum du har men det behövs inte så mycket för att det ska kunna passera 15 l/s genom det. Ett sätt att veta om mellanrummet räcker är att mäta luftflödet genom badrummets frånluftsventil med dörren stängd resp. med dörren öppen.
Tack för svar! Gällande svar nr 1 så har jag använt våtrumssilikon med antimögel i men det har ju möglat jättefort så nu tänkte jag att jag skulle testa märket som jag nämnt i stycke 1 vilket inte innehåller någon silikon. Kanske fungerar det bättre i vårt utrymme tänkte jag. Skrapar bort allt gammalt och lägger nytt. Önskar att jag kunde lägga kakelfog vid golv/vägg vinkeln men kanske inte bra att experimentera nu. Är lite less på att det blir så mögligt fort. Försöker skrapa bort vatten efter duschande. Vad använder man för att mäta luftflödet? Är det något som går att hyra?
 
BirgitS
Pröva med en handduk i stället för en skrapa för det är lättare att få det torrt i vinklar med en handduk.

Man kan hyra luftflödesmätare. De ser ut ungefär som en stor tratt som man sätter över frånluftsventilen.
 
  • Gilla
Haj3n
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.