Byggahus.se

Sanera svartmögel i kakelfog (Badrum)?

1. G
    Medlem · 2 inlägg

GurrB

Medlem
    Hej!

Vi upptäckte att vi har fått en rejäl mögelbildning under vårt badkar och även på sidan av väggen. Det var kolsvart och tjockt på golvet innan vi har försökt göra rent så gott vi kan med ättika/bikarbonat och andra "huskurer". Problemet är att det inte går bort helt och man ser fortfarande spår av möglet och förmodligen är mögelsporerna kvar i fogen (?).

Bifogar 2 bilder som visar hur det ser ut, värt att notera att dessa bilder är tagna en bit in i vårt rengöringsarbete (!), det såg betydligt värre ut innan och ser fortfarande illa ut.

Finns det något sätt att rädda detta? Funkar klorin öht och hur gör man i så fall rent med klorin? Vi är rädda för att behöva renovera hela badrummet...

2. Johhhan
    Medlem · 64 inlägg

Johhhan

Medlem
    • Laddar…
  3. hlph
    Medlem · 157 inlägg

hlph

Medlem
    Jag tycker att det brukar gå rätt lått att bli av med mögel från fogar. Klorin fungerar, man får väl lägga på med en svamp och sen borsta med en en borste. Jag har köpt något mögelmedel från Bauhaus, men det luktade som klorin, så det är nog samma sak. Jag har även provat med en ångtvätt, det fungerade riktigt bra och är dessutom betydligt bättre för miljön.

4. Karlia
    Medlem · 2 304 inlägg

Karlia

Medlem
    Jag köpte en smal borste som var för fogar. Vanligt rengöringsmedel och gnugga fungerade bra. Om än jobbigt. Då hade jag försökt med klorin innan med vanlig borste.

5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 885 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Klorin (och även väteperoxidmedel och andra produkter som är samma kemi som Klorin men heter något annat) fungerar mycket bra för att ta bort mögelpåväxt. Men man måste förstå att dessa medel reagerar kemiskt med möglet så behöver tid för att fungera. De är inte skurmedel.

Det enklaste är att blanda en del Klorin med en del vatten och sen pensla på fogarna med en pensel. Droppa inte på metallrören för då få de fula skador på kromet. Se till att Klorinet inte torkar för då reagerar det inte så pensla på ny Klorinlösning typ var 15 min eller hur ofta det nu behöva. Se till att behandlingen pågår några timmar eller över natt. Upprepa till perfektion och ditt badrum stinker Klorin så håll dörren stängd och vistas inte där inne mer än nödvändigt. Skölj av med duschslangen och låt det torka över natt. Upprepa om det finns spår kvar.

6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Det låter orimligt. Belastningen på miljön från produktion och distribution av en ångtvätt måste vara så oerhört mycket högre än några dl Klorin.

7. M
    Medlem · 49 inlägg

martin h82

Medlem
    jag köpte för några år sen cilitbang smuts och mögel, var bara att spruta på vänta några minuter och spola av sen var det som nytt. men det kanske inte finns länge att få tag på

8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 902 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Kanske lite skev jämförelse, det blir ju som att räkna in hela bilens livscykels påverkan på miljön i en enda bilresa…

9. O
    Medlem · 435 inlägg

OMathson

Medlem
  10. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Definitivt sant i det enskilda fallet. Men nog är ångtvätt generellt en TV-shoppryl som många köper som bara används ett fåtal gånger innan den kasseras. Ärvde faktiskt en som min far hade köpt för många år sedan. Han hade väl använt den mindre en handfull gånger över åren så en enorm miljöbelastning. Nu ligger den i mitt förråd utan funktion. Därav min misstänksamhet mot denna pryls miljöbelastning i snitt.

I övrigt får jag inga bra resultat de två gånger jag har lekt med ångtvätten. Svartmögelprickar i fog gick inte bort. Den var bättre på kalk/gipsavlagringar på en duschkabin men inte imponerande.

• Laddar…
  11. hlph
    Medlem · 157 inlägg

hlph

Medlem
    En bra ångtvätt är definitivt ingen tv-shop produkt. Innan jag köpte vår gjorde jag rätt noggranna undersökning på nätet för att säkerställa att det just inte är en tv-shop produkt och även att köpa en som fungerar. Den är självfallet inte lika bra som reklamen säger, men det är ju inget, den är dock användbar till mycket, bland annat fogar, det är väldigt snabbt att ”moppa” golv med den. Den fungerar bra till våra heltäckningsmattor. Jag har även rengjort bilsäten med gott resultat. Så ångtvätten fyller en funktion som i vissa fall är svår att ersätt med något annat.

12. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Med TV-shopsprodukt så åsyftade jag inte så mycket dålig kvalittet som att det är en ganska onödig produkt för de flesta. Den som behöver den har naturligtvis friheten att köpa den, jag har inga synpunkter för det avgör man bäst själv. Men att det generellt skulle vara bra för miljön att vi ökar konsumtionen av ångtvättar tror jag alltså inte på. Den ersätter ju inte Klorin.

13. hlph
    Medlem · 157 inlägg

hlph

Medlem
    I många situationer ersätter den faktiskt klorin. Klorin används ju bland annat till att desinficera och det gör även en ångtvätt. Jag skulle nog hävda det motsatta dvs. att en ångtvätt inte är onödig, man skulle kunna undvika en hel del rengöringsmedel genom att använda ånga istället. Men den är ju definitivt onödig om den bara står någonstans och aldrig används.

14. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Sällan man behöver desinficera något i ett hem. Det är vanligen bara en massa irrationella äckelkänslor som ligger bakom och det går bort med kunskap och mental träning. Att smeta Klorin i sitt hem för man har bakterieskräck hoppas jag verkligen att alla har slutat med.

Och som sagt, kör på med ångtvätt om det behövs i ditt liv!

15. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 290 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.