Hej!

Sitter och planerar kök och kommit på ett problem. Det är så att jag vill ha en integrerad kyl&frys med höjden 233cm. Detta går lätt att ordna om man köper CB602 och högskåpet FA707. Problemet är att CB602 har rätt liten kyldel. Därför började jag kolla på CB601 som är modellen större men kruxet är att högskåpet FA701 är endast 217cm högt.

Min fråga är alltså om det är någon som har modifierat ett FA707 så att CB602 passar?

Som jag ser det så får man flytta upp hyllplanet i FA707 och sedan försöka modifiera övre skåpsluckan...?

Eller har ni något annat tips?

MVH

Themac

Här kommer en bild på köket. Högskåpet till vänster skulle jag vilja få upp i samma höjd som övriga skåp...

• cb601.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär vill jag att det ska se ut rent designmässigt:

• cb602.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vad bra att du insåg detta från början. Det gjorde inte vi utan trodde ju givetvis att det skulle finnas luckor som passar efter frys/kyl-del. Vi har nu två omgångar med CB 601 i 233 höga skåp med tre skåpsluckor på vardera. Till frysdelen finns lucka som passar men till övre del får man som du ritat två luckor som man sätter ihop. När du då öppnar kylskåpsdelen så ser du inte bara in i kylen utan även en öppning överst i skåpet. Som tips från en IKEA-kille som hade samma anordning i sitt hem kan man ju placera t ex flaskor, juicepaket som man har extra i väntan på att placeras i kyldelen. Så har även vi gjort plus att jag har termosar o dyl där. I andra skåpets öppning har jag vaser o dyl som man ej anv ofta. Det är bara att gilla läget för konstigt nog finns det ej luckor som passar utan ihopbyggning.
Du kanske vill veta hur man sätter ihop de två övre luckorna - dels så sätter man det övre fästet som sammanbinder lucka med kylsskåpslucka på den översta luckan och det nedersta fästet sitter då på den mellersta luckan, vi har även extra förstärkt mellan dessa yttersta översta luckor med två mindre metallbrickor.
Lycka till!/Carina

Hej och tack för snabbt svar!

Vilket 233 högskåp har ni? Det finns nämligen 2st på ikeas sida:

60x233x35 cm (35cm är för övre luckan)
60x233x57 cm (57cm är för övre luckan)

Jag ringde till Ikea och fick måtten för luckorna till CB601 och där används 70cm för frys och 125cm för kyldelen. Då diffar det 38cm för övre luckan (70+125-233=38). Du tror inte att det går att köpa en tex 60x57 lucka och såga till den för 38cm? Det beror väl iofs på vad för slags lucka man ska ha med mönster etc..

Vår översta lucka är 57 cm. Vi har Lidingö så vi såg inget alternativ att försöka att såga/montera list på kant och annat fixande som gjort att träluckorna stämmer med inte bara frys utan även med kyl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.