9 489 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Modifiera bredd på IKEA Pax garderob?
Vi kommer att behöva göra en garderob kortare på bredden för att få in den i en klädkammare. Efter att tagit bort golvlister är garderoben fortfarande 1,2-1,4 cm för bred. Min tanke är att ta bort ena gaveln som har en tjocklek på 1,7 cm och då luta denna garderob mot hörngarderoben som står bredvid så att dessa två för dela på en gavel. Någon form av vinkeljärn ovan och nedan för att förstärka garderoben som då saknar en gavel.
Alternativ till detta som dock medför mycket mer jobb är att kapa allt horisontellt, alltså hyllplan, sockel, klädstång m.m och då behålla båda gavlarna.
Finns det något negativt med att ta bort hela gaveln eller är detta den bästa lösningen?
Alternativ till detta som dock medför mycket mer jobb är att kapa allt horisontellt, alltså hyllplan, sockel, klädstång m.m och då behålla båda gavlarna.
Finns det något negativt med att ta bort hela gaveln eller är detta den bästa lösningen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Borde inte vara några problem.
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Det enda problemet vore väl att du går miste om de förborrade hålen. Ska du bara ha en klädstång och ett hyllplan är det ju inga större bekymmer, annars kan det ju bli en del borrande.
Kan såhär i efterhand rapportera att det gick hur bra som helst att exkludera ena sidan på den sista garderoben, så att två garderober fick dela en vägg. Små vinkeljärn ovan och nedan bara för att hålla allt rakt, ingen vikt belastar botten eller taket ändå, förutom skivans egna vikt.
Blev hur bra som helst och har fått massa kommentarer och förfrågningar vart vi har måttbeställt garderoben från.
Blev hur bra som helst och har fått massa kommentarer och förfrågningar vart vi har måttbeställt garderoben från.
Står just inför likande bekymmer. Har en vägg som är 2977mm. Har du några bilder att dela med dig av?N Nomies skrev:Kan såhär i efterhand rapportera att det gick hur bra som helst att exkludera ena sidan på den sista garderoben, så att två garderober fick dela en vägg. Små vinkeljärn ovan och nedan bara för att hålla allt rakt, ingen vikt belastar botten eller taket ändå, förutom skivans egna vikt.
Blev hur bra som helst och har fått massa kommentarer och förfrågningar vart vi har måttbeställt garderoben från.
Jag har tyvärr inga bilder. Jag har faktiskt flyttat från det huset så jag kan inte ta några bilder heller.ChristianPersson skrev:
För mig blev det snyggt direkt när jag fått in garderoberna. Jag satte in en gipsskiva i överkant som jag målade med väggfärgen så det blev den inbyggda känslan. Annars tänker jag att det löser sig med lite smyglister och/eller spackel.
Klicka här för att svara