Hej,

Vi planerar att bygga sluttningshus med Vallsjöhus inom kort. Kanske hamnar på 200-220 m2 golvyta.
Lite funderingar kring värmesystemet nu när husen ska vara så mycket mer energisnåla än tidigare. Vi kommer förmodligen att ha 285mm isolering i väggarna och minst 400 mm i taket.

Jag gillar tanken att återvinna värme ur frånluften till tilluften med en värmeväxlare (och få en verkningsgrad över 80%), alltså ett FTX system.
Vidare vill jag gärna ha golvvärme på bägge våningarna för att slippa värmeelement/konvektorer på väggarna och för att få mysigt varma golv, speciellt i de klinkerbeklädda badrummen och framför de stora fönsterpartierna

Energisnålt välisolerat hus bör ge relativt låga temperaturer i ledningarna till golvärmesystemet även de kallaste dagarna.

Vad ska man komplettera FTX värmeväxlaren med? Vill slippa ved, pellets och liknande (minimera jobb). Bergvärme tilltalar för att det är snålt och därför miljövänligt. Dock det dyraste komplement till FTX man kan hitta.

Är det någon som kopplat ihop FTX med ett vattenburet värmesystem (golvärme eller annat) som återvinner värme ur frånluften både till tillluften och det vattenburna systemet, t.ex FTX + FVP eller FTX + bergvärme eller FTX + annat?

Någon som funderat på detta ?

Vi är inne på precis samma spår och kanhända ligger vi någon månad längre fram i inlärningskurvan. Det är lite av en djungel, kan jag säga. Det finns många olika åsikter och kloka motiveringar för flera av dessa. Det finns många aspekter att lägga i vågskålen, som tex investeringskostnad, driftkostnad, ventilationsprincip, miljöpåverkan, tomtens beskaffenhet, hur mycket löpande jobb är man villig att lägga ner, etc. Ett par saker har jag lärt mig: Du kan inte kombinera FTX med en frånluftsvärmepump (dessa suger ju in friskluft direkt via ventiler i väggarna). Det ger väldigt lite att kombinera frånluftsvärmepump med solvärmeanläggning. Däremot verkar frånluftsvärmepump vara ett bra alternativ om ni är ute efter låg investeringskostnad, god energieffektivitet och lite underhåll. På minussidan finns risken för kallras från inluftventilerna och som sagt svårigheten att docka med ytterligare värmekällor på ett givande sätt.
Bergvärme har sina hängivna anhängare och verkar vara en bra lösning, men med ganska stor inversteringskostnad. Kan inte så mycket om det.
För oss personligen väger miljöaspekten och långsiktig låg driftkostnad tungt, så vi lutar mot en pellets/vedkamin+solvärmeanläggning kopplat till en ackumulatortank, kompletterat med FTX. Det innebär ganska stor inverstering, men det tar vi även om vi inte kan "räkna hem" allt på 10 år.
Det finns hundra saker att säga om detta, men du kan hitta flera relevanta trådar om du söker i forumet.

Precis som du säger så vill vi också göra en insats för miljön och ha låga driftkostnader. Jag är beredd att lägga lite extra investering för att vara säker på att det kommer att kosta lite att värma huset även om koldioxidskatter energiskatter kommer att öka.

Antag då att vi, som ni, har ett fristående FTX system (inte kopplat alls till vattenburna golvvärmen) plus en bergvärmepump eller frånluftsvärmepump eller t.om en pelletspanna.
En frånlutsvärmepump skulle ju inte behöva jobba speciellt mycket om värmebehovet till 80% kommer från FTX:en, speciellt som huset i sig är värmesnålt. Detta bör betyda att vattentemperaturen i golvärmeslingorna kommer att ha låg temperatur. Då behöver vi en "liten" frånluftsvärmepump, vilket är bra för då blir den kanske lite billigare. Känner någon till om det finns ett billigare (men lika effektivt) sätt att värma vattnet i golvärmeslingorna?

Du verkar ha koll på investeringskostnad FVP och pelletspanna med acc tankar och varmvattenberedare. Gissar att dessa kanske kostar ungefär lika mycket, säg 60 till 80 tusen. Stämmer det? Jag kanske ska göra ett studiebesök hos grannen som har pelletspanna, trots allt.

Observera att du alltså inte kan ha både FTX och frånluftsvärmepump. De bygger på olika ventilationslösningar som du inte kan kombinera. bergvärme eller pelletspanna går däremot bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.