2 907 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Mobiltelefoner - Tips, råd, skötsel, regler och handhavande
Sida 1 av 3
På förekommen anledning startar jag en diskussionstråd om mobiltelefonhandhavande.
Till att börja med kan vi diskutera huruvida man får plocka upp och använda mobilen när man kör bil, men står still vid t ex rödljus. Så här säger trafikförordningens 4 kap 10 e §:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284)."
Min uppfattning är att telefonanvändning när man står still inte 'inverkar menligt på förandet av fordonet' och därför är tillåtet. Men man kan också tolka det som att all användning när man håller den i handen är förbjuden. Då är frågan om stillastående vid rödljus räknas som 'färd på väg'?
Till att börja med kan vi diskutera huruvida man får plocka upp och använda mobilen när man kör bil, men står still vid t ex rödljus. Så här säger trafikförordningens 4 kap 10 e §:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284)."
Min uppfattning är att telefonanvändning när man står still inte 'inverkar menligt på förandet av fordonet' och därför är tillåtet. Men man kan också tolka det som att all användning när man håller den i handen är förbjuden. Då är frågan om stillastående vid rödljus räknas som 'färd på väg'?
Man får knappast välja vilka av meningarna som ska gälla utan det lär vara alla. Dvs inte pilla med mobilen i handen vid trafikljuset.
För övrigt skulle jag vilja se polisen stå vid utfarten från köpcenter och haffa alla kvinnor som tydligen är inkapabla att köra därifrån utan att tjattra i mobilen.
För övrigt skulle jag vilja se polisen stå vid utfarten från köpcenter och haffa alla kvinnor som tydligen är inkapabla att köra därifrån utan att tjattra i mobilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 337 inlägg
Tror man anser just stanna vid rödljus som under färd då man behöver vara uppmärksam på omgivande trafik, man har ju inte lämnat trafiken som man gör om man exempelvis parkerar.
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
Du menar att män inte gör det?S segv skrev:Man får knappast välja vilka av meningarna som ska gälla utan det lär vara alla. Dvs inte pilla med mobilen i handen vid trafikljuset.
Lite off topic då, det roligaste jag sett i trafiken var en äldre herre som hade en dagstidning över ratten under morgonrusningen i Stockholm.
Helt övertygad om att det* gäller från att du startar bilen tills du är framme på destination och där stängt av bilen.
*det= Inget handhållet överhuvudtaget SAMT inget pillande på kommunikationsutrustning som påverkar din körning negativt.
*det= Inget handhållet överhuvudtaget SAMT inget pillande på kommunikationsutrustning som påverkar din körning negativt.
Intressant att nån orkar bry sig om nån tar en bild vid ett rödljus, med tanke på hur många, även män, som håller i mobilen och pratar när de kör. Om man dessutom anser att en systemkamera är okej att använda vid körning är man helt fel ute enligt mig. Då bryr man sig knappast om trafiksäkerhet utan vill bara vara Bror Duktig.
Frågan var inte bild/foto utan generellt att använda en mobil vid trafikljus, går t.ex. att ringa.
Men svaret är Nej till att sitta med den i handen oberoende av du använder den till, bekräftat av ordningsmakten.
Orsaken till att man förtydligade lagen gällande användande av mobil i bil av förare under färd var dess omfattning, men det är lika illa om någon skulle åka runt och fota med en systemkamera.
Bor vid 30-väg till dagis/fritids/skola och det är många stressade barnföräldrar som passerar med mobilen vid örat.
Men svaret är Nej till att sitta med den i handen oberoende av du använder den till, bekräftat av ordningsmakten.
Orsaken till att man förtydligade lagen gällande användande av mobil i bil av förare under färd var dess omfattning, men det är lika illa om någon skulle åka runt och fota med en systemkamera.
Bor vid 30-väg till dagis/fritids/skola och det är många stressade barnföräldrar som passerar med mobilen vid örat.
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Så om du stannar på macken så får du inte pilla?tttomten skrev: