Byggahus.se

Mobilt bredband?

1. Anna1984
    Medlem · Stockholm · 1 748 inlägg

Anna1984

Medlem
    Jag har precis skaffat mobilt bredband från bredbandsbolaget. Hastigheten som erbjuds är mellan 5-50 mbit/sek. Kör jag med kabel så är hastigheten ca 40 mbit/sek och trådlöst ca 20mbit/sek. Jag är nöjd med hastigheten. Dock så har man ett maxtak på 30 GB per månad.
    Jag streamar ganska mycket film och kollar en hel del på både Swefilmer och Netflix. Jag tror inte att 30 GB kommer att räcka länge tyvärr. Jag har precis skaffat abonnemanget så jag har fortfarande ångerrätt.

Jag har tittat på andra leverantörer för att se om de erbjuder mer bandbredd. Telia erbjuder 40GB, men när de är slut kan man inte surfa längre, vilket är ett väldigt minus. På bredbandsbolaget blir det långsammare efter 30 GB, ca 03 mbit/sek.

Såg att Tele2 erbjuder 50 GB i månaden. Det är nästan dubbelt så mycket som bredbandsbolaget.

Någon som har erfarenhet av mobilt bredband och hastigheten hos olika leverantörer? Vill gärna ha så många GB som möjligt så att jag slipper tänka på hur mycket bandbredd jag förbrukar hela tiden.

2. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Det finns nog tyvärr överkomlig ingen mobil lösning för den som vill streama video. En långfilm i veckan är nog vad du kan räkna med.

Watching Netflix uses about 1 GB of data per hour for each stream of standard definition video, and up to 3 GB per hour for each stream of HD video.

ADSL eller fiber är den enda lösningen på problemet.

3. B
    Besserwisser · Västernorrland · 921 inlägg

breakman

Besserwisser
    Finns inte Internet via parabol längre? Tidigare hade nån att man tag emot data via parabolen och skickade det som behövdes via vanliga linan, vill minnas att det var på gamla modem-tiden. Då den största förbrukningen allt som oftast är nedströms så kanske det kan vara en lösning om det finns kvar...

4. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Visst finns det kvar, nästan komiskt dyrt bara 1495:-/mån för 22mbit och 100 gig data:
    http://www.rbsat.se/

5. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 507 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig

Mobilt bredband?

Jag är tvingad till mobilt bredband och har Tele2. 60GB och 50mbit. Streamar massor från Netflix i SD för att spara bandbredd. Jag har inte klarat mig på de 60GB en enda gång. Tokstabilt är det dock och har inte strulat en enda gång på 7 månader.

Jag betalar 369kr/månad men Tele2 tar nu det dubbla för samma abonnemang.

6. Anna1984

Anna1984

Medlem
    Ja 739 kr är svindyrt. Trist att dessutom behöva dra ner på kvalitén :(

7. M
    Medlem · 677 inlägg

miksil

Medlem
  8. Patrick E
    Medlem · Stockholm · 1 973 inlägg

Patrick E

Medlem
    Det är också värt att kolla om det mobila bredbandet är 3G (WCDMA) eller 4G (LTE). 4G är bättre anpassat för just streaming och ligger på lägre frekvens (900 MHz) för bättre täckning.
    3G som standard kommer på lång sikt troligen att avvecklas p g a att man nått kapacitetsmax och ersättas av 4G.

9. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Det tråkiga för dem som är hänvisade till mobilt bredband är att priserna är på väg upp och surfvolymerna är på väg ned.

Problemet är fundamentalt eftersom radiospektrumet är en ändlig resurs som allt fler vill använda. Ingen förbättring i sikte med andra ord.

10. Anna1984

Anna1984

Medlem
    Det ät jäkligt surt att behöva lägga 30.000 kr för att få ADSL. För samma pengar hade jag kunnat på fiber. Dock är det 6 st hushåll på min gata så det känns inte som att det är prioriterat för fiber tyvärr. Men mobilt bredband kommer förmodligen alltid ha en maxdatamängd i sina abonnemang.

Jag har fortfarande några dagar på mig enligt den 14 dagars ångerrätten man har gällande mitt nuvarande mobila bredband. Någon som vet vad som gäller ang. ångerrätten? Räcker det med att man ångrar sig, eller krävs det att det är något fel på tjänsten? Har tog det i bruk för några dagar sedan så jag har använt tjänsten.

11. Patrick E
    Medlem · Stockholm · 1 973 inlägg

Patrick E

Medlem
    Det märkliga i Sverige är att ingen erbjuder bredband via radiolänk, s k punkt till multipunkt. Jag har sett denna lösning utomlands och när jag jobbade på Telia för 25 år sedan var det tal om att börja bygga denna typ av lösning just i glesbygd. Man har en central punkt mot vilken alla närliggande hushåll har en förbindelse via radiolänk. Eftersom radiolänk ligger högre i frekvens än mobiltelefoner kan man få högre bandbredd och därigenom högre hastighet. Ingen grävning krävs utan bara en riktantenn per hushåll riktad mot den centrala anslutningspunkten. Kanske skulle vara värt att undersöka marknaden för detta i Sverige.

12. OXYD
    Medlem · Sweden · 323 inlägg

OXYD

Medlem
    Det används har används runt om i landet. Tex hade LANET i Landskrona kommun internet baserat på radio tidigare.

Wimax var det mycket snack om innan mobilt breband slog igenom. Det kunde mycket väl gått det hållet, men blir lite kaka på kaka.

Men är det bara ADSL som erbjuds på din station. Finns tex inte VDSL? Beror ju såklart hur långt du har till telestationen.
    Det som avgör vad du skall välja tycker jag är ditt kabel avstånd från Telestation. Under en km så får du helt ok hastighet.

själv har jag endast 350m från min station och mitt modem synkar upp i 68mbit via Telia VDSL. Men Telia säljer endast 60mbit på sitt VDSL så uppmätt hastighet är 60,8 ner och ~12mbit upp

13. E
    Medlem · Stockholm · 140 inlägg

ESSC

Medlem
    Säker på att dina grannar inte är intresserade av att gå ihop och dra in fiber?
    Vi är sex hus i vårt område och fyra av oss har just dragit in. Men det krävdes att vi tog initiativ och höll i allt för att det skulle bli av (vi har inte ens flyttat in än). De andra har haft mobilt men har inte på långa vägar räckt tydligen.

14. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Det fanns här på Gotland tills för ca fem år sedan. Jag fick 2 Mbit/s via radiolänk. Fantastiskt mycket bättre än 28 kbit/s via modem, men inte mycket att komma med idag. Lyckligtvis byggde vi fiber i elfte timmen.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 152 inlägg

AndersS

Medlem
    Det är samma dslam för både ADSL och VDSL hos Telia. Avstånd avgör vad man får för lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.