K
Hallå!
Har behov av en spånsug.
Måste vara en mobil mindre historia.
Kör idag med grovdammsugare men då denna behövs på annat håll så är det dags att köpa en spånsug.
Kommer vara stationerad mest vid min svarv men även vid sågar.

Har kollat in dessa 2 då denna variant stämmer bra in på vad jag är ute efter och är i en bra prisklass.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av spånsug? Kanske till och med någon av dessa spånsugarna?

• En skärmdump av en produkt, Scheppach spånsug, på en e-handelssida med pris och köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmdump från Jula.se som visar en röd spånsug, Meec Tools, betygsatt med fyra stjärnor av kunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej @Krux!

Jag har kollat/testat denna modellen av spånsug. Den finns i många olika färger beroende på vilket märke du väljer. Motorenheten är den samma men priserna varierar kraftigt!
Jula reade ut sin tidigare gråa modell för något år sedan för ca. 700kr. Jag köpte en men efter test så lämnade jag tillbaka den.
Modellen suger någurlunda hyfsat om du inte använder den papperspåsen som man skall trä över Hepafiltret som skydd. Med påsen monterad sjönk sugförmågan betydligt. Om man väljer att köra utan papperspåsen blir det lite som Moment 22. Det lilla Hepafiltret kleggar igen snabbt och sugförmågan blir därefter.
Därför lämnade jag tillbaka mitt exemplar. Sugen brukar kosta ca. 500kr när den säljs som begagnad.
Så mitt råd är att om du ändå köper en så köp den billigaste du kan hitta. Det är samma maskin förutom färgen.

Dag.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Hej @Krux!

Jag har kollat/testat denna modellen av spånsug. Den finns i många olika färger beroende på vilket märke du väljer. Motorenheten är den samma men priserna varierar kraftigt!
Jula reade ut sin tidigare gråa modell för något år sedan för ca. 700kr. Jag köpte en men efter test så lämnade jag tillbaka den.
Modellen suger någurlunda hyfsat om du inte använder den papperspåsen som man skall trä över Hepafiltret som skydd. Med påsen monterad sjönk sugförmågan betydligt. Om man väljer att köra utan papperspåsen blir det lite som Moment 22. Det lilla Hepafiltret kleggar igen snabbt och sugförmågan blir därefter.
Därför lämnade jag tillbaka mitt exemplar. Sugen brukar kosta ca. 500kr när den säljs som begagnad.
Så mitt råd är att om du ändå köper en så köp den billigaste du kan hitta. Det är samma maskin förutom färgen.

Dag.
Tack för bra utförligt svar dag! Detta låter ju inget vidare. Får kolla lite efter någon annan variant och hålla ett öga på blocket. Jag jobbar väldigt mycket med att effektivt få bort spån och damm då jag värdesätter en ren verkstad . Få se vad för annat det finns i mobil variant

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Spån/damm-problem återkommer ständigt här på BH.
Om du inte redan har kollat så finns det en intressant tråd här

https://www.byggahus.se/forum/threads/koeprad-spansug-1500.193840/

Det bästa för dig tror jag skulle vara en liten kinacyklon, ungefär samma storlek på kärl och en liten dammsugare.
Starta en byggtråd. Jag tror/vet att det finns mycket kunskap bland medlemmarna här på BH.

Dag

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Spån/damm-problem återkommer ständigt här på BH.
Om du inte redan har kollat så finns det en intressant tråd här

[länk]

Det bästa för dig tror jag skulle vara en liten kinacyklon, ungefär samma storlek på kärl och en liten
Tack för bra tips Dag

T
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K
T trycklös skrev:
och för allt i världen sök inte på cyklonbyggen på tuben, det tar flera månader innan man kommer ut igen :)

Nä skämt å sido,

Men säger jag som stigen, hellre en cyklon + vilken sug som helst är bättre än en 'billig spånsug'.

Det här är också en intressant tråd med många bra erfarenheter [länk]
Tack för bra tips. Frågan är om suget blir tillräckligt och hur mycket sug man tappar på vägen

• Gilla
HPLIND
  • Laddar…
T
Jag är väl partisk eftersom jag själv kör med kinacyklon :) Men jag säger som så här: cyklonen innebär att jag alltid kör dammsugaren med rena filter och tom påse så jag får alltid samma sugkraft.och jag märker inte någon skillnad i sugkraft med eller utan cyklonen kopplad.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
K
Det jag kommit fram till hittills är att det är nog bäst att på sikt köra på bägge delarna. Blir nog en sheppard spånsug till svarven sedan en cyklon och grovdammsugare till övriga maskiner främst till bordfräs

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.