Hej,

Har ett antal stolar med rörben och filttassarna sitter inte kvar. Benen är 4 st små hål som jag trodde var avsedda för tassar men så var inte fallet. Men jag är övertygad om att hålen går att använda om man bara kommer på något sätta att dit tassarna.

Så nu behöver behöver lite kluriga idéer på hur jag kan få fast tassa av någon sort i hålen. Hålen har en diameter på ca 5.5 mm och rörets djup är ca 28 mm. Jag kommer inte åt insidan av röret, så någon mutter kan jag inte placera där, vilket annars hade varit en smutt lösning.

Stolsben i metall med små hål där filttassar har fallit av, mot bakgrund av röd- och vitmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gänga hålet?
Sätt i en insatsgänga?

Ser ut som en gängad blindnit skulle bli bra om man hittar någon i rätt dimension. Sen kan man skruva fast vanliga tassar. Har du testa något annat lim än de som sitter på från början?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gänga hålet?
Sätt i en insatsgänga?
Insidan på hålet är nog för "kort" för att jag skulle kunna skapa en gänga där. Så jag behöver nog något att stoppa in i hålet, med invändig gänga, men som samtidigt inte ramlar ur hålet.

Varför inte borra nya hål enligt hålbild på dom glidbeslag jag länkade till. Skruva eller popnita ..

T topmount skrev:
Ser ut som en gängad blindnit skulle bli bra om man hittar någon i rätt dimension. Sen kan man skruva fast vanliga tassar. Har du testa något annat lim än de som sitter på från början?
Provat olika typer av lim, utan att lyckas.

Mazen Mazen skrev:
Varför inte borra nya hål enligt hålbild på dom glidbeslag jag länkade till. Skruva eller popnita ..
Jag är rädd för att "väggen" är för kort för att en skruv skall få tillräckligt med grepp.

En sak som jag funderat på är att stoppa ned en metallexpander av lagom storlek. och sedan försöka hitta en möbeltass med M-gänga. Men att hitta möbeltass med M-gänga verkar inte vara helt lätt.

R
Det som syns är nog för liten yta att sitta på och den sorten är bara skräp , gör rent ordentligt och limma en hel bit under hela röret , går bar med kontaktlim Lämpligt att gå till mattläggarbutiken och köpa en bit heltäckningsmatta det finns småbitar , den får inte vara för luddig och mjuk eller för tjock då kalvar den av .
Är den för tunn och stel så kan det bli märken ändå , men prata med personalen så får du säker bra tips på sorten

M Mad_Man skrev:
Jag är rädd för att "väggen" är för kort för att en skruv skall få tillräckligt med grepp.
Kan ändå var värt att testa, vet att det inte brukar vara mycket material i den typen av ben, men en bra skruv brukar kunna nypa även i tunnplåt. Sedan som du skriver om en metallexpander och M-gäng kan du isf använda samma tass med den ist.

R
Skruv på undersidan innebär att den måste fällas in i en plasttass , inget mjukt då repar skallen golvet när en sådan trycks ihop , och en plasttass repar golvet , det är lite av ett moment 22 när det gäller tassar under möbler som flyttas

Justerbara plastfötter finns ju med M gänga. gäller bara att hitta någon med tillräcklig liten gänga.

R
Kolla in om du hittar tassar eller fötter som kan ha en mjuk undersida , och med en skruv som räcker rakt igenom , borra och sätt en mutter med bricka på översidan så håller det , att försöka skruva något i den tunna metallen som är där och tro att det håller är nog ingen bra ide

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kolla in om du hittar tassar eller fötter som kan ha en mjuk undersida , och med en skruv som räcker rakt igenom , borra och sätt en mutter med bricka på översidan så håller det , att försöka skruva något i den tunna metallen som är där och tro att det håller är nog ingen bra ide
Plastfötter finns det gott om, tex denna:

Plastfötter med små gängor på en vit bakgrund, sökes i längre utförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock är det svårt att hitta någon med tillräckligt liten gänga (M6 eller mindre) och som är tillräckligt lång (ca 40 mm)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.